back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

Šintava: Prečo som nehlasoval za zvýšenie platu starostky o 15%

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -

Jeden z občanov mi ako poslancovi napísal email aj ohľadne hlasovania o plate starostky. Odpovedal som mu dlhším emailom. Rád by som zdieľal svoje postoje, ktoré ma ku hlasovaniu viedli. Treba si však aj pozrieť video k tomuto bodu, aby všetky informácie boli zrozumiteľné.

Na začiatku diskusie o plate starostky som chcel hlavne zdôrazniť, že pri rozhodovaní sa chcem ako poslanec rozhodovať slobodne, a to aj o plate starostky. Ako poslanec mám skutočne viac informácií ako je na facebooku. Nie sú to iba fotečky a lajky…

K pozitívnej zmene v obci. Vnímam ju aj ja. O tom niet pochýb. Treba však byť pravdivý a povedať, že po predchodcovi to nebolo až tak zložité a ťažké. Mám za to, že starostka pracuje pre obec viac ako jej predchodca. To je fakt.

Teraz poďme k poslancom. Občania si často mýlia poslanie starostu a poslancov. V prvom rade je rozdiel v kompetenciách, ktoré nám dáva zákon. Zjednodušene: zákon hovorí, že poslanci rozhodujú, starosta uskutočňuje. Preto sú aj dve hlasovania vo voľbách – voľba starostu (vykonávateľa) a poslancov. Na to, aby mohol starosta veci uskutočňovať je zamestnaný na plný úväzok (plat), má aparát (zamestnancov obce) a nástroje (priestory, auto, platenie nákladov…). S podobnými obecnými nástrojmi (majetkom) poslanec nedisponuje. Preto to nemožno ani porovnávať. Poslanec začína pracovať pre obec po príchode z práce, cca od 17.00 alebo 18.00 hod. Čo po tejto hodine vybavíte, ak k tomu ešte nie ste štatutár? Už z tohto možno vidieť výrazný rozdiel, na tom sa zrejme zhodneme.  Otázka je však inde. Poslanci schvaľujú dokumenty, peniaze, rozpočet…, aby sa veci dali uskutočniť. Podklady musí pripraviť obecný úrad, ak nie je na to odborne spôsobilý, má nástroje (peniaze) osloviť odborníkov a expertov. Často sa stalo, že sme sa s expertmi ako poslanci stretli, nechali si vysvetliť veci (to nie je vidieť, ani na facebooku) a následne rozhodli. Takto sa realizoval SMS rozhlas, a takto sa nezrealizovali retenčné nádrže, lebo expert povedal, že je to hlúposť (tým sa malo vyriešiť aj vaše vytápanie…). A teraz prejdem k vašej otázke: „Kedy už aj poslanci sa začnú podieľať na budovaní obce?“ Časť odpovede som už naznačil. Druhá čas odpovede tkvie v otázke: Koľko vecí poslanci zamietli na zastupiteľstve, ktoré budovali obec? Odpoveď: Všetky projekty o dotácie a projekty, ktoré rozvíjajú obec poslanci schválili. Ako poslanci sme spravili všetko. Poslanecky sme sa v maximálnej miere podieľali na budovaní obce. Problém je zrejme niekde inde.

Poďme však ďalej. Kto teda má pripravovať projekty na schválenie? Je to obecný úrad spolu s profesnými odborníkmi. Zdôrazním: obecný úrad aj cez externistov. Pozrime sa na niektoré detaily. Na poslednom OZ sme preberali zameranie kanalizácie (viď video). Poslanci ho schválili v decembri 2019 (!) a v rozpočte pre rok 2020 vyčlenili peniaze 10 000 eur. Je marec 2021 (!). Je to urobené? Nie. Prekvapuje Vás to? Mňa áno. Za cca 16 mesiacov od schválenia nie je obec schopná celkovo zamerať kanalizáciu, od ktorej sa odvíjajú ďalšie riešenia. Nie je to úloha na 1 – 2 mesiace? Áno, je. Kto je za to zodpovední/ý? Poslanci, ktorí súhlasili a našli v rozpočte na to peniaze? To asi nie. Ako poslanci sme dostali odpoveď vo forme výhovorky. Bola korona. Treba spomenúť, že zameriavanie kanalizácie sa deje vo vonkajšom prostredí. Dávam do pozornosti: nevykopali a nespojazdnili počas korony v obci celý optický internet? To išlo a zameranie kanalizácie nie? Nemal niekto urgovať objednávku? Poslanci to určite nemohli byť. Ak sa ma niekto opýta, čo robíme s kanalizáciou, odpoviem, že niekto musí zaradiť vo svojom výkone dvojku. Obdobne by som mohol dať viac príkladov.

Poďme už konečne k platu (odmene) starostky. To, že starostka sa snaží, je fakt. Nehovorím tu o efektívnosti práce. Ale aj snahu treba oceniť. Či poslanci chcú alebo nie, plat starostky od prvej výplaty od nástupu v roku 2018 do marca 2021 zákonne vzrástol o cca 18,76%. Myslím si, že je to slušné zvýšenie. Ale dobre, oceňme snahu. Každý jeden zamestnanec by ocenil, ak by bol ocenený 13. platom (t. j. navýšenie súčasného platu o 8,33 %). Myslím si, že je to dôstojné. Bol tu však návrh na navýšenie o 15%, čo v preklade znamená 13. a skoro 14. plat. To už pre mňa nebolo akceptovateľné. Ďalšie zvýšenie platu bude o 15., 16., 17… plat? Moja rezervovanosť vychádzala z opísaných dôvodov ale aj z nezverejnených informácií, ktoré si ako poslanec zatiaľ nechám pre seba. Na OZ bolo spomenuté, že pozícia starostky je manažérska pozícia, treba aby starostka mala manažérsky plat (po zvýšení 2866 eur). Treba však zdôrazniť, že k manažérskemu platu patrí manažérsky výkon, nie iba plat.

- Článok pokračuje pod reklamou -

Dôležité je ešte spomenúť europrojekty. Posledný europrojekt (zrejme jediný) sme zrealizovali v roku 2010 a bolo to námestie. Obec je odsúdená na europrojekty: kanalizácia, zateplenie, chodníky… Na to treba dať vypracovať technické projekty a následne europrojekty. Ak dostaneme na projekty 1 000 000 eur, spoluúčasť obce je 5%, teda 50 000 eur (ostatné zaplatí EÚ). Za to sa dá urobiť veľa práce v obci. My však nedokážeme ani za 16 mesiacov zamerať kanalizáciu a chceme podávať europrojekty? Dôležitý je tu manažérsky prístup. Pri europrojektoch treba zaradiť ešte vyššiu rýchlosť. Poslanci europrojekty určite podporia a pokúsia sa nájsť aj peniaze. Tak ako doteraz. Tu problém nevidím. Netreba vyplakávať na ramene ako je toho veľa, ale treba poslancom projekty pripraviť (obecný úrad + experti). Následne nastupuje zodpovednosť poslancov.

Ešte jedna poznámka k dobrovoľníctvu a poslaneckému mandátu. V obci máme cca 1765 obyvateľov. Nad 15 rokov je to cca 1500 obyvateľov. Zjednodušene by sme mohli povedať, že v obci môže byť 1500 dobrovoľníkov na rôzne služby a aktivity v obci. Dobrovoľník nepotrebuje schválenie nikým. Jednoducho je dobrovoľníkom. Občania si často zamieňajú dobrovoľníkov s poslancami. Často si myslia: Zvolíme si poslancov a oni budú robiť všetku dobrovoľnícku prácu za nás. Omyl. A ešte raz, omyl. Poslancov si volíme, aby občanov zastupovali pri hlasovaní a smerovaní obce. Dobrovoľník môže byť každý občan obce. Poslancom môže byť IBA zvolený občan. Áno, aj poslanec môže vykonávať dobrovoľnícku činnosť, ale len ako občan Šintavy (to, že je poslanec, nevadí). Aby bol dobrovoľník, na to nepotrebuje byť poslancom. Aktívny môže byť aj bez poslaneckého mandátu. Ak je nejaký poslanec dobrovoľnícky aktívny, tak najmä iba ako občan obce. Občanov v Šintave je 1765 a poslancov 9.

Ján Šimulčík, poslanec OZ

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Ďalšie články