V súvislosti s pravidlami vypísanými na dvoch informačných tabuľkách osadených pred vstupom na dočasnú (zhruba na 1 rok) lávku ponad železnicu vyhotovenú pre peších je nevyhnutné upozorniť na niekoľko nedostatkov, ktoré je možné pri včasnom riešení odstrániť, no neskôr to bude veľmi problematické. Ideálne – nemali sa vôbec vyskytnúť!!
Za závažný problém považujeme aj fakt, že počas niekoľkých minút mimo „špičky“ prešlo po lávke viac ako desať ľudí, nikoho sme nevideli inštrukcie na tabuľke čítať a cyklisti išli na bicykloch a kolobežkári na kolobežkách! Asi sa teda niekde stala chyba.
Vychádzajúc z informácií, ktoré máme k dispozícii, prechod po lávke si vyžaduje dodržiavanie viacerých podstatných obmedzení, ktoré sa nepochybne občanom páčiť nebudú. Ide napríklad o tieto obmedzenia:
– lávka je určená výlučne pre chodcov.
– Po lávke môže chodec tlačiť bicykel, alebo kolobežku – nie ísť na bicykli alebo na kolobežke!
– Babety, motocykle a akékoľvek iné dopravné prostriedky (s najväčšou pravdepodobnosťou okrem invalidného vozíka), cez lávku nie je dovolené prepravovať.
– Po lávke by sa ľudia mali pohybovať v odstupoch, zásadne by nemala väčšia skupina stáť vedľa seba!
Zaťaženie lávky je limitované – je nutné uvedomiť si, že sa jedná o konštrukciu, vyhotovenú na spôsob lešenia, v relatívne značnej výške, ktorá by mala vydržať v nepoškodenom stave vyhovujúcom aj kritériám statika, po minimálne dobu 1 roku.
– Počas vetra a búrky bude lávka úplne uzatvorená a prechod cez ňu nemožný!
Poškodenie lávky, alebo narušenie jej statiky by znamenalo jej úplné odstavenie minimálne na dobu nevyhnutnú k analýze jej stavu a následnej oprave. To by znamenalo vážnu komplikáciu v spojení medzi oboma časťami mesta.
– Je označenie a pravidlá dostatočne jasné?
Vychádzajúc z obsahu tabuliek osadených na oboch stranách lávky viacej z uvedených skutočností nie je zrejmých.
Označenie dopravným značením si myslím, že nie je dostatočne v poriadku a môže ľudí mýliť.
Za problém považujem nedostatočne vyznačené spomenuté pravidlá a pod dopravnými značkami absentujúce dodatkové tabuľky, ktoré by boli spresnením pravidiel, ktorých nedodržiavanie môže byť a s najväčšou pravdepodobnosťou aj bude musieť byť sankcionované.
Občania znalí predpisov sa pri takomto označení môžu vyhovárať, prípadne sankciou cítiť byť ukrivdení. Za najpravdepodobnejšie však považujem, že bude dochádzať ku konfliktom spôsobeným rôznym vysvetľovaním si pojmov, ako napr.:
– osoba tlačiaca motorku, je v podstate považovaná za chodca. Problém však nastane vo vymáhaní dodržiavania zákazu vstupu s motorkou, preto, lebo je ťažká!
– Za ďaleko väčší problém ešte považujem napr. tlačenie káričky s chodcom idúcim napr. do zberných surovín za mostom, v smere od mesta. Opätovne sa jedná o chodca, no jeho kárička s nákladom môže mať kľudne 200, 300 či 500 kg pôsobiacich v dvoch malých bodoch na podlahu lávky. Aj tu, keďže absentuje hmotnostné obmedzenie, môže byť vzniknúť problém medzi občanom a policajtom.
A samozrejme, že teoreticky môže prísť k poškodeniu (opotrebeniu) časti lávky.
Takýchto prípadov a situácií sa môže vyskytnúť viac a z ich simuláciou a rozmýšľaním nad možnými následkami si mali lámať hlavu kompetentní a tí, ktorí navrhovali upozornenia a dopravné značenie.
Na predmetné veci upozorňujeme z preventívneho hľadiska obdobne, ako sme upozorňovali kompetentných rok a pol pred uzatvorením mosta na prejazdy kamiónov s návesmi, napriek zákazu, no neboli sme vypočutí. Nami považované mechanické zábrany osadené neboli a došlo k tomu, prečo sme z vlastnej iniciatívy vec navrhovali riešiť – chceli sme jednoducho predísť skoršiemu uzatvoreniu mosta, ako je nevyhnutné pre jeho búranie. Pre absolútnu a arogantnú ignoráciu našich upozornení kompetentnými nastala situácia, ktorú sme predpokladali a na základe ktorej už viac ako 2 roky trpia tisíce občanov mesta a ľudí dochádzajúcich do práce cez obchádzky.
Aj tu a teraz by bolo možné (rovnako ako pri vjazde áut nad 3,5 tony na most) účinne zamedziť porušovaniu pravidiel a to napr. osadením vhodných zábran, cez ktoré by sa s motorkou ani sediac na bicykli nik nedostal. Je to znovu niečo naviac, no pravdepodobne nevyhnutné!
Čo má občan urobiť, keď bude vietor alebo búrka a lávka bude uzatvorená? Zostanú časti mesta od seba pre peších odrezané? Bude mať občan napr. z poobednej smeny idúci pešo čakať na ranný autobus, alebo sa má vybrať cez koľaje, či odporúčanie kompetentných bude cupitať 8 km cez Horný Čepeň pešo? Vyzerá to tak, že nateraz je nezodpovedaných otázok pomerne dosť. Hľadanie odpovedí až v momente, kedy budú ďalší nespokojní, oprávnene nasratí, alebo poškodení ľudia, bude neskoro. Je potrebné, aby občan vedel od začiatku – mal to vlastne vedieť už včera – čo má robiť keď…
Je smutné, ba až tragické, že kompetentní ignorujú svoje povinnosti a dokonca aj vyargumentované návrhy zo strany tých, ktorým na veci na rozdiel od nich záleží.
Dodržiavanie pravidiel prechodu cez lávku nie je nezmyslom, ale nevyhnutnosťou ako neprísť aj o tento spôsob prechodu ponad železnicu z jednej časti mesta do druhej už prakticky o dva týždne. Vtedy totiž tento prechod bude jediným funkčným spojením mimo fyzickej obchádzky po rýchlostnej komunikácii R1, alebo cez Horný Čepeň, čo je zhruba 16 km.
Lávka je pomerne vysoko nad terénom pod ňou a keďže nie je ohradená pletivom kompletne celá, hrozí aj úraz (či už úmyselným alebo náhodným) prepadnutím cez zábradlie, ktoré nepochybne normy spĺňa. No jeden nikdy nevie.
Na záver pripomínam, že lávka bola skolaudovaná a že v tomto materiáli vyjadrujem svoj názor. Či sa s ním stotožňujete, či aj vy vidíte problémy na ktoré som poukázal, kľudne napíšte do diskusie. Prípadne doplňte ďalšie postrehy a návrhy. Ide o bezpečnosť nás všetkých.