Ing. Ondrej Kurbel, primátor mesta Sereď | Mesto Sereď sa začalo zaoberať prípravou parkovacej politiky už v máji 2023 – na podnet poslancov mestského zastupiteľstva, vedenia mesta, ako aj mnohých obyvateľov. V rokoch 2023 až 2025 prebehli viaceré pracovné stretnutia, na základe ktorých boli s poslancami MsZ odsúhlasené základné princípy a východiská. Zároveň bol vybraný projektant, ktorý pripravuje zónu s regulovaným parkovaním – hovorovo označovanú ako parkovacia politika.
Už v úvodných fázach prípravy sa dosiahla zhoda v tom, že parkovanie v meste bude riešené ako jedna regulovaná zóna, ktorá bude spustená naraz pre celé dotknuté územie – teda nielen centrálnu časť mesta, ale aj všetky sídliská a okolité ulice s rodinnými domami, ktoré s nimi bezprostredne susedia. Ide o poznatky vychádzajúce z praxe iných miest, kde sa jednostranná regulácia len na sídliskách často prejavila zhoršením situácie v priľahlých uliciach.
Na základe tejto dohody bol najprv vybraný geodet, ktorý zameral celé územie. Následne projektant detailne analyzoval jednotlivé lokality, rozdelil ich na logické celky a vypracoval prehľad o počte existujúcich parkovacích miest v porovnaní s počtom bytových jednotiek. Ukázalo sa, že vo viacerých častiach mesta chýba dostatočný počet miest – súčasný stav nezodpovedá reálnym potrebám, pričom cieľom mesta je zabezpečiť minimálne jedno parkovacie miesto na bytovú jednotku.
Etapy prípravy a realizácie
Príprava parkovacej politiky prebieha v troch hlavných etapách:
- Projektová príprava (tri fázy):
- Prvá fáza – projektant vypracoval návrh riešení, ktorý bol prediskutovaný s odbornými útvarmi mestského úradu. Mesto poskytlo spätnú väzbu a identifikovalo prípadné nedostatky.
- Druhá fáza – po úprave návrhu bude dokumentácia predložená poslancom mestského zastupiteľstva na pripomienkovanie.
- Tretia fáza – revidovaný návrh bude predstavený verejnosti. Obyvatelia dostanú priestor vyjadriť sa a zapojiť do prípravy finálnej podoby parkovacej politiky.
- Realizačná príprava (tri fázy):
- Prvá fáza – zefektívnenie existujúcich spevnených plôch, úprava organizácie dopravy, zavedenie jednosmerných ulíc a optimalizácia parkovacích miest.
- Druhá fáza – výstavba nových parkovacích kapacít, v odôvodnených prípadoch aj na úkor zelene, s cieľom dosiahnuť minimálny štandard jedno miesto na byt.
- Tretia fáza – výstavba parkovacích domov tam, kde to umožnia priestorové možnosti, projektant to odporučí a finančné možnosti mesta to umožnia.
Dôležité je, že spoplatnenie parkovania bude zavedené až po realizácii prvých dvoch etáp – teda až keď dôjde k zlepšeniu dostupnosti parkovania a vytvoreniu dostatočných kapacít.
Zámer: výhodné podmienky pre rezidentov, zvýhodnené parkovanie pre abonentov
Súčasťou parkovacej politiky bude aj návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktoré určí pravidlá parkovania a výšku poplatkov. Mesto chce:
- zvýhodniť rezidentov,
- motivovať obyvateľov k prihláseniu trvalého pobytu v Seredi (čím sa zvýši príjem mesta z podielových daní),
- nastaviť férové a transparentné podmienky parkovania – napríklad symbolickú cenu ročnej rezidentskej karty pre prvé vozidlo v domácnosti.
Osobitné sadzby budú navrhnuté aj pre abonentov – osoby, ktoré v meste vlastnia nehnuteľnosť alebo tu pravidelne pracujú.
Cieľom zavedenia regulovaného parkovania v meste nie je zvýšiť finančné zaťaženie obyvateľov, ale zlepšiť podmienky parkovania, jeho sprehľadnenie a zefektívnenie. V neposlednom rade má slúžiť aj ako nástroj na odklonenie dlhodobého státia z centra a sídlisk a motivovať ľudí na prihlásenie trvalého pobytu do nášho mesta.
zdroj: Mesto Sereď
Bol by som veľmi zvedavý že kde maju parkovacie miesto nove budovy / obchody ako napriklad byvala pekáreň….
Nikde, sprosté vedenie mesta
Veď nemáte miesta na parkovanie a nebudujete ani žiadne nové parkovacie miesta. Bolo by dobré vybudovať aspom 1000 nových miest aby ste mali úspech z vašou politikov.
No na Cukrovarskej už odstránili zábradlie pri 12stkách žeby?
Prepáčte, ale parkovacia ,,politika,, je iba obyčajné zderstvo. Po roku 1989 dostali do vienka mestá od nás všetkých, ktorí budovali túto republiku cesty, mosty chodníky od š t á t u! Takmer nič im nepatrilo! A dnes idú z ich darovanému majetku vyberať poplatky. Takže o tom to je. Od vtedy mohli pripraviť všetko čo sa dá. Ale. Otázka – kto to zas zaplatí? Nuž obyvatelia a návštevníci. A môžte očakávať nárast mestských pandúrov, čo nebudú nič iné robiť iba snoriť !
Parkovací dom postavte !!!
Skončíme ako Trnava a pod.budeme si platiť aj pred vlastným domom
Pre Vás všetkých čo si myslíte, že máte ústavné právo parkovať zadarmo, všade a najlepšie doma až pred dverami obývačky: Sa zobuďte!
Som zvedsvy ci sa to dotkne aj rodinných domov. Tam kde su lenivy otvorit branu a nechaju auto na ceste.
k Mokré sny 5. júla 2025, 3:07
Nik to nepovyšuje až na ústavné právo – iba ty. Na strane druhej sú nejaké priority a medzi ne dlllho patrí parkovacia politika. Lenže , to by museli mať tí zastupiči / že vraj občanov/
– rozum natočený správnym smerom / nehovorím Smerom/
– predovšetkým presadzovať záujmy občanov
Keď už ,hlavne nech je to rozumné, viazané na rezidenta – na meno, NIE ŠPZku.
Príklad: Mám dve autá, jedno parkujem v garáži (z ktorej platím dane), druhé parkujem pred barákom (tiež platím dane). Do práce chodím vždy len jedným z nich (aby som zarobil na dane) a preto dostanem nejakú kartičku, že som rezident a je na mne, do ktorého auta si ju dám, pretože na ulici pred barákom stojím VŽDY len s jedným autom. Teda využívam jedno parkovacie miesto na jednu bytovú jednotku a správam sa ako slušný občan – rezident.
Príklad 2: Človek má dlhšie auto v servise a požicia si zo servisu náhradné. Tak si preložím aj kartičku, pretože sa bavíme stále o tom istom rezidentovi.
Čiže evidencia na rezidenta, dopravný prostriedok sa môže zmeniť (často sa to deje), ale rezident, ktorý platí dane v meste zostáva.
K Anonym 5. júla 2025, 9:13
Kamaráti z iných miest však hovoria o inom. Teda
– žiadne meno , jednoznačne vozidlo – eč
– za prvé v rodine x za ďalšie v rodine + x% príplatok / radikálny/
– toto je podstatné . Nemáš zaručené, že vôbec zaparkuješ aj keď zaplatíš poplatok, ďalej nie je zaručené, že na ďalší rok vôbec budeš môcť zaplatiť !
V Martine darebáci z mesta ,,naordinovali,, také poplatky, že občania museli spísať petície! V inom meste zas na ďalší rok zvýšili poplatky takmer o 200% !
Takže , nie je dobré veriť budúcim usmievačom / usmievač = údajný zastupič občanov , ha, ha/ , ako sa im darí napĺňať kasu a zvyšovať si odmeny!
Pre: Anonym 5. júla 2025, 9:13
Rozumne to určite nebude, rozumné a na slovensku je defakto oxymoron. Tu musi byť všetko debilné aby mal prečo existovať prebujnelý úradnícky aparát.
Upratat parkovanie je rozumny krok. V meste parkuje mnozstvo aut firiem, sluzobnych aut ludi co tu nemaju nahlaseny pobyt aneplatia ani dane ani smeti. Toto vsetko vyriesi spoplatnenie a rezidencny system.
Vybudovat 1000 parkovacich miest je problem pretoze neni kde alebo na ukor zelene. Postavit parkovaci dom by mozno aj bolo kde ale naklad niekolko milionov a kto by platil to parkovacie miesto? 15-20 tis za jedno miesto..
A nakoniec najradsej mam tych co argumentuju ze vsak si platim dane…no kolko platite za ten byt na sidlisku ?36 centov za m2 cca 25 euro za rok. A chcete mat chodniky,vysadbu ,pokosene a este aj parkoviska…. ani keby ste platili 250 euro, co povazujem stale za nedostatocnu dan za byt za rok. tak to nepokryje naklady mesta na udrzbu sidlisk a nieto este rozvoj opravy a novu vystavbu.
Napr. Taky podnikatel zaplati za svoj objekt, areal niekolko tisic az desiatok tisic dan. A mesto mu nekosi, nesvieti, nerobi udrzbu nic…to je fer ze?
Mam pocit ze ludia nemaju absolutne pojem a realite ako funguje system samosprav a statu. Vsak vidime co si zvolili tak sa neni comu cudovat v akej riti sme 🙁
A je to tu. Najprv sa nadáva, že nie je parkovacia politika a potom že aj keď bude , tiež to bude zlé 🤦♀️🤦
Supeeeer, takze vsetci budu platit „symbolicky“ poplatok za prve auto a astronomicku sumu za druhe auto. Vivaaaaat kurbel
Konečne tu bude parkovacia politika, reálne je to potrebné už ako soľ.
Na niektorých uliciach je už parkovanie neúnosné a majitelia bytov nemajú kde zaparkovať lebo ich vytláčajú ľudia čo tu nevlastnia ani 1 M2 … Alebo má trojčlenná rodina 4 autá 😄. Zatiaľ čo sú rodiny kde je 5 členov a majú auto jedno.
Pre Seredan keby trikrát nenavyšovali na tenisové kurty, kde sa niekto poriadne nabalil a to isté bude aj so štadionom, mali by aj na chodníky a cesty. Za Tomcanyho sa aspoň niečo robilo. Teraz nič, len športoviská.
Seredan original 5. júla 2025, 12:02
K tebe len jedno: a podielove dane ti nieco hovoria?
Každý nadávajúci má minimálne 2-3 autá,a chcel by ich mať zaparkované samozrejme pod oknom svojho bytu…
Býval som na A.Hlinku a jeden majiteľa tam mal tri autá samozrejme všetky si platil…lebo eurá nesmrdia…a mohol si to dovoliť…
Samozrejme dolu obchody..ak si len každý zaplatí len jedno miesto,a ráno odíde do práce, všetko je tým pádom stále obsadené (čo ak by sa majiteľ vrátil skôr z práce,auto na jeho mieste je na pokutu)…
Ďalšia zvrátenosť je parkovanie,služobných dodávok…
Idem večer z poobednej,a pred Billou a Kauflandom je 20-30 bielych dodávok….
A to kopec áut parkujú s cudzími značkami ( a to podotýkam,že tu nemajú trvalé bydlisko… pretože značky nie sú dnes o Tom kde bývaš)…
Aj takých kopec poznám….
Iveta a čo konkrétne sa za toho Tomčányho robilo, no daj, nech sa zasmejeme. A nezabudni to vydeliť 12, teda 12 rokov, Kurbel 2, slovom dva.
Takze. Z vyplaty mi stat zobere 45% potom vsetko co kupujem zase dan.Auto zase drahe pohonne hmoty.Dane cez dane….vsak tento stat je chory😌 A ake sluzby dostavame spat?Arogantnych uradnikov?Flustrovane zle zaplatene ucitelky?O zdravotnictve sa racej nebavme…Je tu v tejto krajine odvetvie ktore funguje???Ja som neny proti parkovacej politike ale chcen vidiet co styma penazma budu robit?Tu zazracne zmyznu…a potom nan povedia musime platit aj za vzduch🙈
dúfam, že do regulovaného parkovania bude patriť aj parkovisko na Garbiarskej /za bývalou školou/ kde za parkovanie vyberá mesačne súkromná osoba do vlatného vrecka.
Anonym 5. júla 2025, 20:14:
Ano, EU v ramci agendy Fit For 55 pripravuje emisne povolenky pre kazdeho obcana, co velmi pomoze zelenej transzicii.
Pre Iveta 5. júla 2025, 13:06
Uvádzate, že pri výstavbe tenisových kurtov sa niekto poriadne nabalil. Váš príspevok je znepokojujúci pre všetkých občanov platiacich dane. Ak toto uvádzate verejne, iste viete viac a teda je potrebné to buď zverejniť, alebo postúpiť príslušným orgánom. Verím, že Váš príspevok a Vaša výpoveď bude podnetom pre ďalšie konanie vo veci.
A už to začína zaplate lebo dýchajte nič sme nevybudovali ale za všetko budete platiť Keď majú opraviť chodníky tak požierajú ako na zázrak na vas
pre Roman 4. júla 2025, 22:51
Dúfam, že tam žiadne parkovacie miesta pchať nebudú. Je tam detské ihrisko, sú tam stromy vďaka ktorým je tam ako tak chládok. Keď tu začneme ničiť zeleň a zem zalievať betónom tak v lete nebude pri činžiakoch 25-30 stupňov ale 50. To bude parádička. Stačilo by vymyslieť zmysluplné rezidenčné parkovanie. Kopec miest je zabratých dodávkami, služobnými vozidlami alebo ľuďmi, ktorí prídu ráno na 3 autách ale ďalej pokračujú v autobuse. No autá tam celý deň berú miesto obyvateľom z okolitých činžiakov.
S akoze civilizaciou prichádza vzdy vacsi a vacsi provlem
Bohatneme a zaroven nicime vsetko okolo seba
betonujeme mesta, nicime, špinime, otravujeme vsetko okolo seba
ale vsetko ma svoju cenu a ta cena bude rast
Mesta sme vybudovali na urcity pocet aut, uz ich nenafukneme
Jedina cesta je urobit iste hmotne statky opat coraz menej dostupné sirsim vrstvam obuvatelstva, najlepsie cez zvysenie cien cez dane (poplatok nie je nic ine ako dan)
Nebudete nic vlastnit a budete stastni je sice kvazi konspiracna teoria, ale je to jedna z ciest ako nenicit a vratit sa k nejakmu udrzatelnemu sposobu zivota
Neustaly rast nie je prirodzeny, nic take neexistuje a musi nastat redukcia, pokles
Seredan original…
Zobud sa prosim ta🙈
Nikde zmienka že parkovacia politika resp. analýza bude zahrnutá aj v územnom pláne mesta. To je tak keď povolujete výstavbu bytoviek a polyfunkčných domov bez dostačujúci parkovacích miest a potom mesto ide vytvárať parkovacie miesta. To nevymysliš.
Preco su obyvatelia ,co vas vedenie mesta a poslancov platia ,az na poslednom mieste o rozhodovani tekehoto zasahu do ich zivota? Ved si uz kurva uvedomte ze obyvatelia si vas platia tak sa ich kurva najskor v referende opýtajte ci vobec taketo nieco chcu. Co si to kurva stale viac a viac dovolujete takto obyvatelov obchadzat a ojebavat.
Hrešit a nadavať vieš, ale čítať nie. Tam je to napísané že najprv budú poslanci ktorých si volil, pripomienkovať návrh a potom aj občania sa majú vyjadrovať a dávať podnety. Ale to sa budeš musieť podpísať a neviem či to vieš.
Človeče ty si buď drbnuty alebo nerozumies textu clanku a toho co som napisal . Obyvatelia co ich vsetkych platia su az v tretej faze. To znamena az na konci. Dovtedy beru vsetci plat od obyvatelov vcetne architektov a dalsich prizivnikov. Ale obyvatelia co ich a cele toto platia a platit budu musia byt na zaciatku a nie na konci ,aby si rozhodli ci vobec toto chcu. Teda referendom sa maju obyvatelia rozhodnut. A nie obyvatelov ojebat a postavit ich pred hotovu vec. Ked obyvatelia sa rozhodnu ze toto v meste nechcu aby boli takto este viac zdieraní no tak to proste meste nebude. Kurva uz sa konecne uvedomte kto vas volil a kto vas plati. Su to obyvatelia tak ich nazor musi byt prvoradý a na prvom mieste.
Auta devastuju mestske prostredie. Zaberaju ohromny priestor, su hlucne, znecistuju vzduch. Kazde mesto v zapadnej europe obmedzuje pocet aut v meste. Nie je normalne, ak jedna domacnost ma pred vchodom 2-3 auta. Az tak sa mate zle Slovaci. Treba spoplatnit tento postkomunisticky luxus, toto chore myslenie. A robit nove parkovacie miesta na ukor zelene je nonsens, pretoze tie miesta sa za dva dni zaplnia bezodnym poctom aut v krajine. Jedno auto s presnym miestom a za dalsie masivne poplatky – tak to funguje vo vyspelom svete.
Cize podla teba poplatky to vyriesia. Zrazu vycistia vzduch, opravia zdevastovane prostredie a zazracne vyprazdnia zabrany priestor…
Len si daj pozor, aby si neprepadol cez okraj zeme do nicoty.
Všetko je na hovno, len včela na med!
Ak si kúpim byt v Seredi očakávam že k nemu bude aj parkovacie miesto dilinaci
Neviem čo sa tu väčšina rozhorčuje, táto parkovacia politika ako je predstavená začne platiť možno pri najlepšom scenári až o 3 roky !!!!!!! Mesto ešte nezačalo a ani asi tak skoro nezačne robiť nové parkoviská , ktoré sú podmienkou na rozbeh. Na nové parkoviská a úpravu starých parkovacích miest treba peniaze a tie nie sú dostatočné teraz. Ak si mesto nevezme úver tak parkoviská naraz neurobí !!!!
Pre A: dobry gazda, kym si kupil kona, najprv postavil stajnu.
Treba spoplatnit len nocne parkovanie na mestskych parkoviskach,komunikaciach a pozemkoch aby sa vytvoril udrzatelny trvaly fond na ich opravu a vystavbu dalsich ktore obyvatelia cinziakov potrebuju . Nic viac netreba spoplatnovat. Lebo ked zavediete spoplatnenie centra tak podnikatelia co vam tam platia velke dane a polatky tam skrachuju a nebudete mat nic len prazdne centrum. Lebo aj tak tam uz len zivoria vdaka tomu ze Sered je diera ktoru ste svojou neschopnostou za tie roky vytvorili. Kurňa toto je otrasne co tu robite a idete robit za peniaze obyvalstva co si vas platia. Len ich odrbavate.
Lebo aj tak tam uz len zivoria vdaka tomu ze Sered je diera ktoru ste svojou neschopnostou za tie roky vytvorili.
Anonym daj sem meno kto tu bol 12 rokov primátorom
Ja som to písal za tie roky neschopnosti, čiže vcetne hlavne Tomcanyho a poslancov co tam boli a aj su a samozrejme to plati aj na Kurbela.
Nech už ide ten architekt do prdele z vedenia mesta. Človek čaká lepšie a horšie príde. Najhorší primátor na svete, teda po Bročkovi z TT, ale doťahuje sa na neho.
Dáky sú pazravy, len rýchlo vytahovat z občanov peniaze
Ja verím že sa vedenie mesta nenechá znechutiť komentármi niektorých primitívnych sereďčanov ktorí si myslia že z tých pár eur ktorými prispievajú do rozpočtu by mali mať od mesta nárok aj na polpenziou. Konečne tu chce niekto niečo riešiť, niekam sa posunúť, ale občania už hejtujú a ešte ani nie je známe ako bude parkovacia politika vyzerať.
Si natahany? ved doteraz nevedel ani mesto pokosit ten uboziak.
Je vela aut, ale vzdy som zaparkoval. Prpblem nastal ked sa stat a mesto rozhodli obmedzovat parkovanie. Doteraz obchodom nevadilo ze tam ludia parkuju, po dohode s mestom to musia obmedzovat. Len aby ludi donutili platit. Tu sa uz plati za vsetko ani dve roboty nestacia
k anti dessolee
Sme radi, že si sa tu odhalil, teda že si primitívny seredčan – píšeš. Súčasne si odhalil podstatu tohto systému po roku 1989. Skôr si iba – aj keď nevedome- skopíroval múdre slová klasikov. Teda hlavne to druhé – zisk pre mňa. Mňa samozrejme znamená ja kapitalista. O tom teraz nie je potrebné meditovať, ale podstata je jasná. Majú jednoducho tí mňa oveľa viacej dávať do rozpočtov štátu a miest – teda obcí! Pozri sa opäť do Rakúska . Koľko tam odvádzajú mňa. Lenže v tejto banánovej republike je to úplne naopak. A dokonca tu ani mnohí nič neodvedú! Čo z toho vyplýva? Nech si konečne zvolení a nami platení zastupiči na všetkých úrovniach povedia a zrealizujú z v ý š e n i e všetkých odvodov mňamkárom. A na koniec , nenadávaj občanom anti dessolee !
Parkovacia politika je v prvom rade o vyberaní peňazí. Až potom o nejakej regulácii. Teoreticky by sa to dalo riešiť aj tak, že ľudia s trvalým pobytom by neplatili za prvé auto nič, až za druhé, tretie auto, za služobné auto, za kadejaké dodávky, čo zavadzajú na parkoviskách. Nerezidenti by samozrejme platili bez výnimky a vyššiu sadzbu, ak už teda chceme obmedziť parkovanie tých, čo tu nemajú trvalý pobyt… Ale keďže sú peniaze až na prvom mieste, skasírovaní budú všetci. Tak či tak nikto nebude mať garantované, že večer zaparkuje, ale mesto bude mať peniažky. A o to v prvom rade ide.
Ak by sa primátor menil každý mesiac, koľko rokov by trvalo jednoduchým obyvateľom pochopiť že žiadny nedokáže robiť zázraky? Nikto nenaplní vaše očakávania mať všetko a neplatiť nič. Vždy zostanete len masou, ktorú bude zneužívať akýkoľvek politík tým, že reagujete na jednoduché heslá a triky. Taká malá ale zásadná nedokonalosť demokracie.
anti dessolee 8. júla 2025, 8:34:
Ziadny rezim nie je dokonaly. Ak nevyhovuje, nech sa paci, diktatur a monarchii je este dost.
S zase sa tu ozyva ten polochmulo ,,k,,
Teraz uz nie gdpr, teraz pre zmenu mňa.
To je bulo mamkin.
Jedine co dokazu slovaci implementovat je Byrokracia, ziadne realne riesenia. Toto bude to iste len byrokracia = výber poplatkov ale žiadna zmena k lepšiemu, žiadne nové miesta na parkovanie, nič.
Teraz je moderné na Garbiarskej parkovať motorkou na chodníku priamo pred vchodom. Ak by išiel človek s kočíkom tak nemôže využiť ani položené lyžiny, keďže zavadzia. Čudujem sa MsP že to toleruje