back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

Už môže byť neskoro…

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -

Keď som 25.4.2018 v doobedných hodinách publikoval materiál pod názvom „Ďalšia automobilka, alebo stimuly pre drobné podnikanie a rodinné firmy?„, v danom čase jeho obsah bol značnou časťou populácie nepochopený. Koniec koncov obdobne, ako pomerne mnoho materiálov v dobe ich publikovania buď nadčasových, alebo rozoberanou problematikou kontroverzných.

O čom je reč? Najskôr teda predmetný materiál z archívu:

https://archiv.seredonline.sk/clanky/dalsia-automobilka-alebo-stimuly-pre-drobne-podnikanie-a-rodinne-firmy/index.html

Z článku citujem len zopár textov:

„Ďalšiu automobilku na Slovensku z dlhodobého hľadiska za výrazný prínos nepovažujem. Skôr takéto rozhodnutie vnímam za zvýšenie rizika a položenie ďalších mín, o ktorých nevieme, kedy vybuchnú. A žiaľ otázka nestojí či, ale kedy k tomu dôjde.

Mimoriadne vysokými stimulmi z verejných finančných zdrojov v prípade takto vysokých zahraničných investícií nejde o reálne vytváranie nových pracovných miest v súkromnom sektore, ale cez spoločné peniaze si tak vlastne platíme ďalších akoby štátnych zamestnancov.“

- Článok pokračuje pod reklamou -

A tiež:

„Pre dlhodobý rozvoj krajina potrebuje segmenty s vysokou pridanou hodnotou a benefitmi pre našich občanov a nie prioritne zahraničných investorov i keď aj oni sú dôležití, no nemôžu byť jedinou, resp. najrozšírenejšou možnosťou zamestnania a existencie väčšiny ľudí.

Uplynulo niečo viac ako 6 rokov a moje predpovede vychádzajúce v prvom rade z viac ako 32-ročných skúseností s podnikaním, skúseností získaných pri cestovaní po svete spôsobom pre bežného človeka nie úplne bežným a analyzovanie vývoja spoločnosti v danom čase s logickou perspektívou do budúcnosti, sa už dnes a opätovne žiaľ potvrdzujú.

Najnovšie informácie z ekonomiky by už dnes (ak už ovšem nie je neskoro) mali úplne zmeniť stratégiu predstaviteľov Slovenskej republiky v ďalšom rozvoji krajiny, nakoľko v budúcnosti skutočne hrozí, že zo Slovenska sa stane tzv. ďalší Detroit.

Už dnes a už len spomínajúc na toho v Európe známeho tigra, ako nás ešte pred niekoľkými rokmi s rešpektom nazývali, sa stala krajina, čo do kúpnej sily a životnej úrovne občanov prakticky najhoršia v Európskej únii. Máme tu síce už 5 automobiliek, no vďaka  nie dobrým rozhodnutiam politikov v minulosti, v nich v značnom počte pracujú dnes už nielen Srbi, Macedónci, či iní občania tzv. tretích krajín, ale aj Indovia, Pakistánci a zamestnanci z krajín, ktoré sa od nás kultúrne, sociálnymi návykmi a dokonca aj vierovyznaním výrazne odlišujú. Nebol by to problém v momente, kedy by Slováci ekonomicky tak výrazne nezaostávali za občanmi ostatných krajín EÚ a to nehovorím o tých vyspelých, ale o občanoch krajín, ktoré v čase nášho vstupu do EÚ boli na tom od nás výrazne horšie.

Súčasnosť s nie dobrým výhľadom do budúcnosti

9. september 2024 | „Škrty a prepúšťania budú drastickejšie, kríza je vážna. Čo sa to deje vo Volkswagene?“ – V Nemecku hrozí zatváranie fabrík. Článok publikovaný na SME sa venuje výrazným problémom Nemecka, z čoho následky na Slovensku s najväčšou pravdepodobnosťou pocítime síce o máličko neskôr, ale dosť možné, že pre ekonomiku tak malej krajiny ako je Slovensko o to vážnejšie. Koncern Volkswagen globálne zamestnáva 680 tis. ľudí, má viac ako 100 závodov a ročné tržby 332 miliard Eur, čo je 3-krát viac, ako HDP Slovenskej republiky.

Vychádzajúc z publikovaných informácií, iba v týchto dňoch Volkswagen ohlásil okresávanie nákladov výrazne drsnejšie, ako boli pôvodné plány. „V hre je prelomenie tabu, ktorému sa koncern cez interné dohody vyhýbal“. Automobilka plánuje prerušiť dohodu so zamestnancami o istote zamestnania z roku 1994 a zatvoriť niekoľko závodov.

Čo si myslíte? V prípade naozaj vážnych problémov bude takto pre nemeckú ekonomiku dôležitá firma obmedzovať „len“ ľudí v Nemecku, alebo sa poobzerá aj po svojich závodoch vo svete?

- Článok pokračuje pod reklamou -

Netuším, či politici čo i len tušili, že raz takýto problém môže nastať a vsadili na kartu, že to nebude za ich pôsobenia v riadení štátu, išlo im o krátkodobý efekt, alebo o „len“ získavanie politických bodov a dokazovanie vlastnej dôležitosti pred voličmi. Faktom je, že svet sa mení výrazne rýchlejšie a nestojí otázka, či obdobné problémy budú mať ďalšie automobilky, ale kedy k tomu príde. Totižto najväčším hráčom z globálneho pohľadu sa vo svete aj v prípade automobilového priemyslu nekompromisne stáva Čína a verte, že ďalšie obmedzenia a znevýhodňovania importu výrazne lacnejších a dnes už aj kvalitných čínskych produktov formou zvyšovania byrokracie, ciel a dovozných prirážok Európskou úniou z kedysi skutočne bohatého kontinentu môže urobiť ekonomicky úplne nezaujímavú a technologicky zastaralú oblasť sveta.

Slovensko presne ako som napísal pred 6 rokmi a v iných materiáloch aj dávnejšie je krajina tak malá, že akékoľvek spoliehanie sa na globálne firmy, ich zámery a rozhodnutia  manažmentu, môže byť z hľadiska budúcnosti občanov malého Slovenska vážnym hazardom. Slovensko už dávno a to mám na mysli minimálne dve desaťročia nazad, malo staviť nie napr. na export a biznis s drevom pre politického funkcionára jednej z vládnych strán, ale opačne, na využitie lesov a dokonalých prírodných podmienok a polohy Slovenska v strede Európ. Potenciál máme v rozvoji turizmu a poskytovania služieb s vysokou pridanou hodnotou. Síce aj to by sme sa museli učiť od oveľa skúsenejších, no jednoznačne tisícky malých rodinných a dobre fungujúcich firmičiek by pre udržanie ekonomiky a rozvoj krajiny, ako aj samotných Slovákov bolo oveľa lepšie.

Dnes o tom ako sa budeme mať totiž rozhoduje manažment firiem s globálnym významom v Nemecku, Francúzsku, Taliansku, len nie u nás doma.

Žiaľ vyzerá to tak, že aj súčasná vláda považuje drobných podnikateľov na Slovensku za určitým spôsobom škodnú, ktorej treba naložiť na chrbát ďalšie daňové povinnosti, ešte viac ich znevýhodniť v tvrdom konkurenčnom zápase ďalšími byrokratickými nariadeniami, zodrať o ďalšie peniaze, ktoré by boli okamžite schopní investovať späť do ekonomiky a tým rozvoja krajiny.

O znechutení podnikať na Slovensku, tvoriť hodnoty a vôbec existovať v tak značnej neistote, akú vláda prináša, v tomto článku rozoberať nemá zmysel.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Ďalšie články

  1. Bohužiaľ je to smutné. Keď nevieme spraviť diaľnicu z Ba do Košíc aby sme ekonomicky pomohli aj iným okresom, nevieme finančne pomôcť školám nemocniciam či iným inštitúciám. Ignorujeme euro fondy na dobré veci čo by posilnili kultúru a pamiatky SR. Volíme stále to isté dokola a bojíme sa spraviť zmenu. Veľa ľudí tu rozmýšľa zle a stereotypne mladý perspektívny radšej utečú ako keby bojovali s týmito oligarchami. Politici si hanebne zvyšujú dane a sebe platy a na staré mosty niet financií. Asi čakajú že to niekomu padne na hlavu. A napríklad minerálne vody v korytnici. Keď som tam bol naposledy tak som až skoro plakal. Schátrané budovy, odpadky a strašné zanedbané okolité prostredie. Je to hanba všade si vážia kultúru chránia lesy prírodu, len tu necháme všetko schatrat. Obávam sa že lepšie nebude nikdy keď budeme robiť stále tie isté chyby dokola a budeme sa báť zmeny tak ta bohužiaľ nepríde.

    17
  2. Nemecko, Fracuzko, Taliansko, Slovákov majú za otrokov, a vôbec všetky štáty východného bloku, aj preto sa rozšírila ÚNIA, a plán je pokračovať v rozširovaní únie. Serú na nás hlavná vec že bohatnú bohaté štáty, majú nás v hrsti ako Moskva za socializmu.

    2
  3. Anonym 10. septembra 2024, 16:22

    …to sú dobré sprostosti. Sa pozri na CZ alebo Poľsko. Trepeš dve na tri. Nás zničila korupcia a nevzdelanosť.

    14
  4. Tie automobilky mali zmysel keď tu bola 15-20% nezamestnanosť v 90 rokoch a pár rokov v novom tisícročí….vtedy myslím to bola dobrá voľba ako rýchlo zamestnať desattisíce ľudí a dobrý základ na dalšiu transformáciu, ktorá mala pokračovať zameraním sa na výrobu a služby s vyššou pridanou hodnotou a k tomu napríklad rozvoj turizmu aby nám sem aj cudzinci vozili svoje výplaty…bohužial sa nespravilo nič, školstvo je dlhodobo na okraji záujmu a my nie sme schopní prepojiť východ a západ (slúbené do roku 2010), tak aby sa po tej republike dalo rýchle presúvať…o stave kolají ani nehovorím….20 rokov stále skladáme autá a čudujeme sa že sa prepadáme v EU, minimum výzkumu a vývoj…a ak tu aj vyrastie nejaká firmy s kvalitným produktom ako napríklad Eset, tak je defacto nepriateľ štátu a uvažuje o presídlení (majiteľ sa už presťahoval)…základ je kvalitné školstvo, no niekomu veľmi vyhovuje že je niekde v polovici minulého storočia, vzdelané obyvateľstvo by si totižto nezvolilo to čo tu máme teraz už štvrtý krát…

    21
  5. Vo VW to vrie. Zamestnanci ‘ukradli‘ kľúče od 300 elektrických Audi:
    Ako uvádza VTM Nieuws, medzitým pracovníci závodu zadržali kľúče od vyrobených aj nedokončených vozidiel. Má ísť o 200 až 300 áut, ktoré podľa „vzbúrencov“ neopustia továreň, kým nedostanú informácie o budúcnosti podniku. Zamestnanci tak reagovali na nedávne oznámenie, že materská spoločnosť nepridelí podniku výrobu žiadneho nového modelu, čo by znamenalo, že jedinou záchranou je predaj bruselskej fabriky inej automobilke. „Momentálne vyšetrujeme, čo sa presne stalo,“ povedal Peter D’hoore, hovorca Audi Brusel. „Chápeme, že ľudia majú obavy a reagujú emotívne. Vyzývame však všetkých zamestnancov, aby si zachovali zdravý rozum.“
    https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/723287-vo-vw-to-vrie-zamestnanci-skryli-kluce-od-300-elektrickych-audi/?utm_source=pravda&utm_medium=hp-box&utm_campaign=shp_3clanok_box

    1
  6. VW zaspal dobu, ich elektricke auta su nefunkcne a drahe nikto to nekupuje. Vo svete definitivne stratili konkurencie schopnost. To je proste fakt. Uplne podcenili prechod na elektriku, vyvoj baterii. Okrem toho je zarobene na dalsi hospodarsky pokles, europa nema litium. Bmw sa ide zachranit s toyotu,ale VW group je dlhodobo v koncoch s viacnasobnym zlyhanim restartu.

    2
  7. Za problémy automobiliek,je elektromobilov,napr. v Holadsku,zistili,že ich elektrická sieť nedokáže zabezpečiť elektrinu pre domácnosti a aj pre elektromobily,niektoré mesta avizujú,že elektrina pre autá bude na prídel a to čaká asi väčšinu štátov v Europe, treba prebudovať elektrickú sieť a to nie je lacná záležitosť a takisto to trvá dlho..

    1
  8. To je ale europa, vo svete je takto:

    Na každoročnej konferencii v Naí Dillí, ktorá je venovaná indickému priemyslu, prezentoval tamojší minister pre energetiku skutočne ambiciózny plán. Indická vláda sa bude podľa neho usilovať o to, aby sa od roku 2030 predávali na domácom trhu len automobily s plne elektrickým pohonom.

    1
  9. Anonym 10. septembra 2024, 20:28…majú o dosť vyššie platy (v priemere o 400 eur) a to pri nižšej cenovej hladine = možu si toho dovoliť kupiť podstatne viac…o rozdiele medzi ČR a naším zdravotníctvom sa nemá zmysel baviť, tisíce našich lekárov a sestier radšej slúži tam než by mali byť v našich nemocniciach, o úteku našich študentov na školy v ČR radšej ani nepísať….a to ako dokázali poliaci vybudovať za pár rokov dialnice sa nám može len snívať, my nevieme dokončiť jednu….áno každý má aj svoje problémy ale popritom sa posúva, my reálne 15-20 rokov stojíme….preto sme sa prepadli z 3. miesta z bývalých krajín soc. bloku na takmer posledné….takže nie je hov ako hov…
    je tomu tak 10-15 rokov čo sme na Poliakov pozerali ako na tých chudobnejších a dnes:
    https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/916986-platy-poliakov-su-najvyssie-v-celej-v4-ke-slovensko-je-stale-na-chvoste

    9
  10. Európska únia je svetovou špičkou iba v príkazoch, zákazoch a nezmyselných obmedzeniach a normách. Vo všetkom ostatnom nám USA aj Čína dávno utiekli. Lenže dámy a páni z europarlamentu miesto aby priznali, že kktinami typu Green deal, bezuhlíkovým priemyslom a migrantskou politikou ťahajú EU ku dnu, sa budú len rozdrapovať a vyhrážať každému kto už má tohto spolku plné zuby a nahlas ich kritizuje. Je to jednoduché, buď sa EU spamätá a naberie nový smer, alebo sa rozpadne. Zatiaľ máme nábeh k druhému riešeniu. Bohužiaľ.

    7
  11. Tvárite sa, že ste veľmi vzdelaní a vidíte za oponu, ale „prauda“ je taká, že nám tu denne dokazujete, akí ste naivní hlupáci.

    3
  12. O nastávajúcich problémoch v EÚ už dávnejšie informovali aj iné médiá a odborníci, to však bolo v čase zverejnenia aj autorom tohto článku označované ako konšpiračné teórie a ľudia ako dezoláti . A medzi príčiny zaostávania EÚ za zvyškom sveta patrí aj slávna éra kovidobrania, neochvejná podpora vojny Rusko-NATO na území Ukrajiny, či obávaný green deal. O tom už autor taktne mlčí…

    2
  13. pre: Pre Vlado a trulo pod ním 11. septembra 2024, 7:41

    Čo také zlé napísal Vlado? Máš aj argument alebo si sa zmohol len na nadávku?

    1
  14. EU 9:52 Covidobrania? Čo to trepeš? Bol si vtedy napríklad v takej Číne ale USA? Mal si si to vyskúšať, aké to bolo tam. Ale aj v Austrálii, keď chceš ďalší kontinent, kde vyhostili aj Noleho. U nás bol oproti tomu slabý odvar.

    3
  15. Anonym 11:36 a smerohlas – Ďakujem za reakcie slušnoľudí a fanklubu tzv. vyspelého a demokratického sveta.

  16. Len teba SMEROHLAS kvalitne ojebala sekta hegeromatovica,uz sa to u teba ani neda liecit,si uplne mozgovo vyplachnuty.

    1
  17. Pre Vlado a trulo pod ním 11. septembra 2024, 7:41
    Ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď 😀 Ešte niečo?

    2
  18. Sranda, že keď mám iný názor, tak som „mozgovo vyplachnuty“ fanúšik Matoviča. To ste vy, voliči sociálnych demokratov, nejako nepochopili, čo je to demokracia a ešte sociálna :)))
    Teraz mi vysvetlite, sprostučkí sedláci, ako je teda možné, že po tej katastrofálnej matovičovej vláde, ktorá dostala Slovensko do krachu, tak táto sociálno-demokratická vláda nemá problém okamžite si zdvihnúť platy, dávať si doživotné renty, nakupovať miliardové systémy pre armádu, alebo najnovšie tatrovky za 700 miliónov. Som zvedavý, aké noty vám, dezolé tupote, nadiktujú na infohnoji na túto tému :))

    2
  19. pre smerohlas 11. septembra 2024, 21:12

    Wau, tvoja úroveň inteligencie je obdivuhodná, dokonca si sa naučil čítať a písať, na voliča smeru a sns, celkom výkon. Ešte sa naučíš počítať a môžeš sa ženiť.

    1
  20. Štěpán: „Pane profesore, jak pozná člověk, že není pitomej?” Profesor: „No, chytrej člověk to nepozná nikdy a blbci je to jedno.”

    1
  21. Prečítal som si články podrobne a aj som ešte jeden našiel kde pán Majko predpovedal problémy dávno.Nesledoval som jeho články podrobne ale začnem teraz.Lebo on mal pravdu už pred desať rokmi

    4
  22. Nie ze mm mal pravdu. Toto je dopad ked eu zacala zavadzat sankcie v euforii ze to europu posilni. Europa si nie ze strelila sankciami a zelenou agendou a pozvankou pre migrantov do nohy ale rovno si tu jednu nohu odstralila. A nie len to. Eu devastuje a ruinuje obyvatelstvo celej Eu. Ale pocitam ze tu aj za toto je zodpovedny Fico

  23. A kde ty debo EU hovorí, že sankcie ju posilnia? To máme rusom posielať súčiastky na ich rakety? Keby nenapadli susedný štát a neohrozovali aj nás, tak by neboli ani sankcie.

    1
  24. A ty debo ako nas rusko ohrozovalo odkedy odtialto vypadli? Daj konkretny priklad. Odkedy Eu dala sankcie prestali vyrabat rakety? Klesla im ekonomika ,klesol im obchod? Klesol im HDP? Netrep tu hluposti. Rusom ide tak karta ako malo komu vo svete. To len Eu ide kurevsky dolu vodou.

    2