V súvislosti s pravidlami vypísanými na dvoch informačných tabuľkách osadených pred vstupom na dočasnú (zhruba na 1 rok) lávku ponad železnicu vyhotovenú pre peších je nevyhnutné upozorniť na niekoľko nedostatkov, ktoré je možné pri včasnom riešení odstrániť, no neskôr to bude veľmi problematické. Ideálne – nemali sa vôbec vyskytnúť!!
Za závažný problém považujeme aj fakt, že počas niekoľkých minút mimo „špičky“ prešlo po lávke viac ako desať ľudí, nikoho sme nevideli inštrukcie na tabuľke čítať a cyklisti išli na bicykloch a kolobežkári na kolobežkách! Asi sa teda niekde stala chyba.
Vychádzajúc z informácií, ktoré máme k dispozícii, prechod po lávke si vyžaduje dodržiavanie viacerých podstatných obmedzení, ktoré sa nepochybne občanom páčiť nebudú. Ide napríklad o tieto obmedzenia:
– lávka je určená výlučne pre chodcov.
– Po lávke môže chodec tlačiť bicykel, alebo kolobežku – nie ísť na bicykli alebo na kolobežke!
– Babety, motocykle a akékoľvek iné dopravné prostriedky (s najväčšou pravdepodobnosťou okrem invalidného vozíka), cez lávku nie je dovolené prepravovať.
– Po lávke by sa ľudia mali pohybovať v odstupoch, zásadne by nemala väčšia skupina stáť vedľa seba!
Zaťaženie lávky je limitované – je nutné uvedomiť si, že sa jedná o konštrukciu, vyhotovenú na spôsob lešenia, v relatívne značnej výške, ktorá by mala vydržať v nepoškodenom stave vyhovujúcom aj kritériám statika, po minimálne dobu 1 roku.
– Počas vetra a búrky bude lávka úplne uzatvorená a prechod cez ňu nemožný!
Poškodenie lávky, alebo narušenie jej statiky by znamenalo jej úplné odstavenie minimálne na dobu nevyhnutnú k analýze jej stavu a následnej oprave. To by znamenalo vážnu komplikáciu v spojení medzi oboma časťami mesta.
– Je označenie a pravidlá pre občana dostatočne jasné?
Vychádzajúc z obsahu tabuliek osadených na oboch stranách lávky viacej z uvedených skutočností nie je zrejmých.
Označenie dopravným značením si myslím, že nie je dostatočne v poriadku a môže ľudí mýliť.
Za problém považujem nedostatočne vyznačené spomenuté pravidlá a pod dopravnými značkami absentujúce dodatkové tabuľky, ktoré by boli spresnením pravidiel, ktorých nedodržiavanie môže byť a s najväčšou pravdepodobnosťou aj bude musieť byť sankcionované.
Občania znalí predpisov sa pri takomto označení môžu vyhovárať, prípadne sankciou cítiť byť ukrivdení. Za najpravdepodobnejšie však považujem, že bude dochádzať ku konfliktom spôsobeným rôznym vysvetľovaním si pojmov, ako napr.:
– osoba tlačiaca motorku, je v podstate považovaná za chodca. Problém však nastane vo vymáhaní dodržiavania zákazu vstupu s motorkou, preto, lebo je ťažká!
– Za ďaleko väčší problém ešte považujem napr. tlačenie káričky s chodcom idúcim napr. do zberných surovín za mostom, v smere od mesta. Opätovne sa jedná o chodca, no jeho kárička s nákladom môže mať kľudne 200, 300 či 500 kg pôsobiacich v dvoch malých bodoch na podlahu lávky. Aj tu, keďže absentuje hmotnostné obmedzenie, môže byť, resp. vzniknúť problém medzi občanom a policajtom.
A samozrejme, že teoreticky môže prísť k poškodeniu (opotrebeniu) časti lávky.
Takýchto prípadov a situácií sa môže vyskytnúť viac a z ich simuláciou a rozmýšľaním nad možnými následkami si mali lámať hlavu kompetentní a tí, ktorí navrhovali upozornenia a dopravné značenie.
Na predmetné veci upozorňujeme z preventívneho hľadiska obdobne, ako sme upozorňovali kompetentných rok a pol pred uzatvorením mosta na prejazdy kamiónov s návesmi, napriek zákazu, no neboli sme vypočutí. Nami považované mechanické zábrany osadené neboli a došlo k tomu, prečo sme z vlastnej iniciatívy vec navrhovali riešiť – chceli sme jednoducho predísť skoršiemu uzatvoreniu mosta, ako je nevyhnutné pre jeho búranie. Pre absolútnu a arogantnú ignoráciu našich upozornení kompetentnými nastala situácia, ktorú sme predpokladali a na základe ktorej už viac ako 2 roky trpia tisíce občanov mesta a ľudí dochádzajúcich do práce cez obchádzky.
Aj tu a teraz by bolo možné (rovnako ako pri vjazde áut nad 3,5 tony na most) účinne zamedziť porušovaniu pravidiel a to napr. osadením vhodných zábran, cez ktoré by sa s motorkou ani sediac na bicykli nik nedostal. Je to znovu niečo naviac, no pravdepodobne nevyhnutné!
Čo má občan urobiť, keď bude vietor alebo búrka a lávka bude uzatvorená? Zostanú časti mesta od seba pre peších úplne odrezané? Bude mať občan napr. z poobednej smeny idúci pešo čakať na ranný autobus, alebo sa má vybrať cez koľaje, či odporúčanie kompetentných bude cupitať 8 km cez Horný Čepeň pešo? Vyzerá to tak, že nateraz je nezodpovedaných otázok pomerne dosť. Hľadanie odpovedí až v momente, kedy budú ďalší nespokojní, oprávnene nasratí, alebo poškodení ľudia, bude neskoro. Je potrebné, aby občan vedel od začiatku – mal to vlastne vedieť už včera – čo má robiť keď…
Je smutné, ba až tragické, že kompetentní ignorujú svoje povinnosti a dokonca aj vyargumentované návrhy zo strany tých, ktorým na fungovaní veci na rozdiel od nich záleží.
Dodržiavanie pravidiel prechodu cez lávku nie je nezmyslom, ale nevyhnutnosťou ako neprísť aj o tento spôsob prechodu ponad železnicu z jednej časti mesta do druhej už prakticky o dva týždne. Vtedy totiž tento prechod bude jediným funkčným spojením mimo fyzickej obchádzky po rýchlostnej komunikácii R1, alebo cez Horný Čepeň, čo je zhruba 16 km.
Lávka je pomerne vysoko nad terénom pod ňou a keďže nie je ohradená pletivom kompletne celá, hrozí aj úraz (či už úmyselným alebo náhodným) prepadnutím cez zábradlie, ktoré nepochybne normy spĺňa. No jeden nikdy nevie.
Na záver pripomínam, že lávka bola skolaudovaná a že v tomto materiáli vyjadrujem svoj názor. Či sa s ním stotožňujete, či aj vy vidíte problémy na ktoré som poukázal, kľudne napíšte do diskusie. Prípadne doplňte ďalšie postrehy a návrhy. Ide o bezpečnosť nás všetkých.
– – –
Súvisiace uverejnené články:
Tieto pravidlá pre vlastnú bezpečnosť dodržiavajte na novootvorenej lávke pri uzatvorenom moste
S tym hmotnostnym obmedzenim je to pravda. Ak tento udaj chyba v navode na bezpecne pouzivanie nudzovej lavky, asi sa pri kolaudacii stala vazna chyba. Co s tym?
Tatrovku na saraglu bicykla hádam nikto neda
už vidím ako to každý dodržiava, keď z práce ide húfa ľudí, myslíte, že budeme sa rátať po 10 ….. a teraz nemôžem, lebo je tam 10 ľudí na lávke…. trošku úsmevné….
Plne súhlasím..Nikoho nejdem spochybňovať, no pri kolaudácií asi trošku zabudli na to že zábradlie príliš bezpečné nie je, váhové obmedzenie taktiež. Rýchlo to zbuchli aby mali od ľudí pokoj..A presne ako ľudia,ktorí denne chodia peši z jedného smeru na druhí sa budú premiestňovať keď bude uzavretá ..Preboha v dnešnej dobe niečo postaviť vo výške a nezabezpečiť to s prihliadnutím na rôznorodosť počasia je maximálne odfláknuté. Určite by až tak ich kasičke neuškodilo keby na ten rok, čo sľubujú že most bude dokončený znova sprístupnili MHD čo premávala keď most v 5/2023 zavreli. Lávka ,ktorá nie je bezpečná riešenie nie je. Ale tým hore je to jedno,pretože oni nebudú tadiaľ chodiť a riskovať svoj život.
Ak sa osadia zábrany pre bicykle a motorky, som zvedavý ako prejdú mamičky s kočíkmi cez lávku… Ten hmotnostny limit je veľmi dobre vytknutie, ale niektoré elektrické vozíky pre imobilných a seniorov určite nemajú pod 100kg bez pasažiera…
Apelujem na dôchodcov, žiadne motanie na Lávke, každý sa chceme dostať do prace alebo z práce.
Pozdravujem všetkých ktorý na motorke obchádzali mesto 🤣🤣 pritom stačilo zosadnúť vypnúť motor a pretlačiť a nikto nič nemôže . Právne to je ok zisťoval som si to .
Chodím tade peši a uskakujem pred tými, čo sa vezú na bicykli a kolobežke. Vôbec nezosadnu.
To sme kurva kam dosli, ze sa tu riesi nejaka prasiva lavka. Pred 70 rokmi sme rozbili atom a dnes sa tu riesi kolko ludi moze ist na lavku? To fakt? Zopar kubikov betonu, zopar ton zeleza, dvaja sikovni zvaraci a postavim lavku, ze tam moze pol Serede tancovat. Hlavne, ze mame demokraciu, ideme pekne sprintom do stredoveku, vazeni.
Netreba sa uhnúť ani ciklistom ani kolobež. károvi jednoduche
1. novembra a dny pred a po, som zvedavy ci tam pandle budu davat pozor, alebo sral to pes ako vzdy mat na salame.
inac nechapem tu mentalitu, ked este most fungoval, tak cyklisti sa drbali z trnavskej do mesta a naopak po ceste. Vtedy tam bolo hafec áut. čuleky keď je to zavrete par rokov , na trnavskej minimum aut, ale cyklisti a kolobezkari sa drbú na chodníku a cesta prazda. FAKT!
A teraz sa pozrime čo hovorí vyhlaška
DZ 223 – Značka označuje spoločnú komunikáciu určenú pre chodcov a cyklistov a prikazuje im ju použiť. Takže cyklisti ju majú použiť.
Opravte ma ak sa mýlim, ale kde je nejaká značka alebo upozornenie že mám zosadnúť z bicykla a ísť vedľa neho?
Trošku od veci…..prosím kedy dá mesto do prevádzky 2.cast parkoviska pri železničnej stanici.
Vybudované to bolo za týždeň a už mesiac hotové je to opaskovane neprístupné. Papierovacky trvajú dlhšie ako výstavba? Tak typicke pre našu republiku.
Tak to nám je tá lávka na dve veci….
Apropo,chodci, stačí trochu ohľaduplnosti a zmestíme sa👍
Spoločná komunikácia chodcov a cyklistov, takže na bicykli kľudne. Ale ak toto skolaudovali a teraz sa tomu čudujú, tak debilizmus nemá hraníc.
Asi som na hodine matiky „chýbal“. Ak je tam voľno predomnou,tak načo mám ísť peši vedľa bicykla ? Zníži sa tým moja hmotnosť ?
Podla dopravneho znacenia je mozna jazda na bicykli po lavke. Nie to znamena ta modra znacka s bicyklom a matkou s dietatom? Ta znacka sa vola cesticka pre vyznacenych uzivatelov. Ak sa mozem opytat, kde je uvedeny zakaz jazdy na bicykli?
Toľko múdrych Seredanov a ani jeden nič pre to nespravil 🤣🤣🤣 teraz si tu ondite k…..oty a píšete kto z Vás čo tu píšete niečo spravil? nič ani protest ani hovno ako celá Sereď
Navrhujem presunúť piliere čo podopierajú most pod lávku….a môže fúkať vietor 😵💫
Nekecaj 28. augusta 2025, 4:04
Piliere pojdu niekomu na pergolu 🙂
Mali sa na vás vysrať,nič vám tam nepostavit a bol by kľud. A mohlo sa sťažovať dokola trebarst na pôrodnosť indiánov.
Nejednoznačné dopravné značenie neumožňuje udeľovať sankcie. To nie je o tom, že občania znalí predpisov sa môžu vyhovárať alebo cítiť sa ukrivdení. Za priestupok možno uložiť pokutu v blokovom konaní, ak je spoľahlivo zistený, čo pri tomto značený ani nie je možné.
Co sa tyka moznosti jazdy na bicykli po lavke (nie v protismere, samozrejme), tak ta je dopravnou znackou jednoznacne povolena.
presne tak, nikde nevidím zákaz jazdy na bicykli, resp. nutnosť zosadnutia a tlačenia bicykla po lávke
Je mozne, ze autor clanku neovlada dopravne znacky?
Prave isiel trtko na kolobezke po lavke a stretol sa uz za lavkou s pesimi mestskymi vartasmi. A co?
A nic.
Anonym 28. augusta 2025, 12:44 – su ludia, ktori „diskutuju“ bez precitania clanku. Su taki, ktori si myslia, ze im k pochopeniu obsahu clanku staci precitat nadpis. No a nakoniec aj taki, ktori obsah pisaneho textu nepochopia ani pri precitani si nadpisu, celeho clanku a dokonca aj pozreti si fotografii.
Do ktorej kategorie patrite Vy?
Chapat vas pisany text je niekedy problem. To je pravda. Ja patrim do kategorie ludi dodrziavajucich dopravne znacky. Preto mi pride cudne, ze v texte pisete, ze ludia musia na lavke z bicykla zosadnut, ked tam dopravna znacka jazdu na bicykli umoznuje. Viacero ludi sa nad tym pozastavilo a ja som na to ziadne vysvetlenie doteraz nevidel. Okrem tej vasej invektivy vyssie.
Na kolaudáciu lávky mali zavolať tu uznávanú trasľavú tanečníčku..
Anonym 29. augusta 2025, 10:07 – tak si skuste znovu precitat clanok a uvazovat nad tym, preco som jeho pisaniu venoval cas.
Mozno uz nadpis nieco napovie…
2 roky meškáte!