V súvislosti s dočasnou oceľovou lávkou pre chodcov vybudovanou za účelom prepojenia dvoch častí mesta Sereď sa na sociálnych sieťach šíri informácia vygenerovaná AI.
Citujeme: „Čo si o našej lávke a blízkosť trakčného vedenia myslí AI? Gratulujem Sereď. Ak to je pod napätím, ale vlaky chodia, tak asi je“.
Priamo v statuse sú rozoberané odborné informácie, ktoré však v tomto momente nie sú pre bežného občana dôležité.
Nasleduje elaborát vytvorený umelou inteligenciou, so záverom „lávka postavená len 0,5 metra nad trolejovým drôtom nie je bezpečná a nespĺňa minimálne predpísané vzdialenosti (1.5 až 2 m). Takéto riešenie by nemalo byť uvedené do prevádzky bez odpojenia, alebo preloženia trakčného vedenia“.
Pod statusom a zdieľaniami tejto informácie je pomerne veľa tzv. lajkov, prekvapených smailíkov a reakcií v diskusných príspevkoch.
Veci sa majú takto. Vzhľadom na aktuálne predpisy platné nielen na železnici, ale všeobecne v EÚ a teda aj na Slovensku je lávka, pokiaľ nedôjde k jej poškodeniu dostatočne bezpečná. A nie, nehrozí ani úraz elektrickým prúdom od trolejového vedenia nachádzajúceho sa v jej blízkosti.
Prečo? Trolejové vedenie pred, pod a za mostom je v tzv. neutrálnom poli, čo znamená, že je mimo prevádzku a bez akéhokoľvek elektrického prúdu. Vzhľadom na to, že ide o stav relatívne dlhodobý, nemusí mať osoba idúca po lávke obavy ani pri poruche a ani neúmyselným zapnutím nedôjde k stavu, že by sa toto neutrálne pole dostalo do systému, cez ktorý elektrický prúd v trolejách preteká. Neutrálne pole musí byť zabezpečené dostatočne, s prihliadaním aj na už uvedené možnosti a teda určite vedenie je skratované a uzemnené. Do prílohy sa mi snáď podarí vyhľadať fotografie z prác odborníkov zo servisného koľajového vozidla odfotené pred zhruba dvomi mesiacmi.
Je fain, že občania sa o veci zaujímajú. Úplne v poriadku však nie je zverejnenie informácií úplne odlišných s realitou no týkajúcich sa bezpečnosti. Je úplne jedno, z akého zdroja informácie pochádzajú ak sú nepravdivé môžu oprávnene vyvolať strach u ľudí neschopných preveriť si údaje z relevantných zdrojov.
Umelá inteligencia (AI) nepochybne vyhotovila správny elaborát z informácií jej dostupných. Keďže predsalen ide o software – nemyslí. Aké informácie dostane, resp. nájde na spracovanie, tie použije. Povedané inak, ak by mala k dispozícii projektovú dokumentáciu a vykonávacie predpisy ku konkrétnej veci, nepochybne by jej závery boli odlišné. V každom prípade pri šírení informácií je treba brať zreteľ aj na možnú chybovosť a tým riziká z toho vyplývajúce.
Autor statusu napísal. Citujem: „Ak to je pod napätím, ale vlaky chodia, tak asi je.“
Treba povedať, že sa mýlil. Vlaky chodia napriek tomu, že to pod napätím nie je. Súpravy totiž idú tzv. na výbeh, alebo zotrvačnosť, kedy do úseku vchádzajú dostatočnou rýchlosťou, aby už spomenuté neutrálne pole prešli a nezastavili v ňom. Zberač k troleji pripoja, resp. začnú odoberať elektrinu až mimo neutrálneho poľa, ktoré je od tzv. živého systému odizolované.
Sledovať resp. akceptovať informácie zo sociálnych sietí a teda veľakrát z neoverených zdrojov môže byť skutočne riziko, čo by si mal uvedomiť každý užívateľ.