Železničná spoločnosť Cargo Slovakia |MM| Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK CARGO) uspela v 4. kole výzvy Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktorý je priamo riadený Európskou komisiou. Na projekt modernizácie 23 elektrických nákladných lokomotív typu 363 získala grant vo výške 5,68 milióna eur. Vďaka týmto prostriedkom bude na lokomotívy nainštalovaný moderný európsky vlakový zabezpečovací systém ERTMS/ETCS úrovne 2 – Baseline 3, čo výrazne prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a interoperability železničnej nákladnej dopravy.
Lokomotívy série 363 sú kľúčovým pilierom flotily ZSSK CARGO a premávajú na hlavných železničných koridoroch základnej siete TEN-T. Inštalácia systému ETCS umožní ich bezproblémový pohyb v rámci európskeho železničného priestoru bez potreby výmeny rušňov na hraniciach, čím sa zvýši efektivita aj konkurencieschopnosť spoločnosti. Inštaláciou moderného zabezpečovacieho systému dôjde k zníženiu meškaní, zvýšeniu kapacity železničnej infraštruktúry a zároveň sa posilní cezhraničná dostupnosť. Projekt tak priamo podporuje ciele EÚ v oblasti ekologickej a digitálnej transformácie dopravy.
„Európska komisia vyslovene ocenila zlepšenie kvality našich projektov. Je to výsledok systematickej prípravy, odborného prístupu a intenzívnej spolupráce s Bruselom. Teší nás aj vysoké hodnotenie ďalšieho slovenského projektu ZSSK CARGO – modernizácie terminálu Dobrá – ktorý má v ďalšom kole výzvy reálnu šancu uspieť,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková , ktorá v rezorte dopravy zodpovedá za eurofondové investície a železničnú dopravu.
Jaroslav Daniška, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO, uviedol: „Získanie grantu z CEF je pre nás významným potvrdením kvality projektu a dôležitým impulzom pre ďalšiu modernizáciu spoločnosti. Inštalácia systému ETCS zvýši nielen bezpečnosť našich služieb, ale umožní aj plynulejší pohyb našich vlakov naprieč Európou. Ide o konkrétny krok smerom k inteligentnej, interoperabilnej a udržateľnej nákladnej doprave budúcnosti.“
Úspešný projekt ZSSK CARGO je dôkazom, že slovenské železnice dokážu čerpať prostriedky priamo z Bruselu na špičkové modernizačné zámery. V čase, keď Európska únia kladie dôraz na prechod nákladnej dopravy z ciest na koľaje, ide o strategický krok vpred.
Slovensko začiatkom júla zaznamenalo významný úspech v oblasti dopravy. Z Bruselu sa podarilo celkovo získať viac než 141 miliónov eur na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Ide o jednu z najvyšších podpor, akú Slovensko kedy z európskych fondov v tejto oblasti získalo. V silnej konkurencii 27 členských štátov EÚ si Slovensko vybojovalo takmer 8 % z celkovej kohéznej obálky v rámci Nástroja CEF. Podľa štátnej tajomníčky Denisy Žilákovej je to dôkazom, že slovenské projekty majú európsku úroveň a kvalitu.
Kľúčové projekty, ktoré získali podporu:
- Modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves – zvýšenie rýchlosti až na 160 km/h, skrátenie cestovného času a úplná elektrifikácia
- Projektová dokumentácia pre modernizáciu úseku Košice – Čierna nad Tisou – hranica s Ukrajinou
- Rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou
- Modernizácia výhybiek v lokalite Barca (Košický železničný uzol)
- Modernizácia trakčnej meniarne v Ruskove
- Modernizácia 23 nákladných lokomotív ZSSK CARGO – inštalácia ERTMS/ETCS
- Inštalácia ETCS na 29 osobných železničných vozidlách ZSSK
Úspešné čerpanie z programu CEF potvrdzuje, že Slovensko dokáže pripraviť konkurencieschopné a kvalitné projekty, ktoré reagujú na aktuálne výzvy v oblasti udržateľnej, digitálnej a bezpečnej dopravy.