Časopis MOT“or sa dlhé roky venuje histórii výroby motorových vozidiel v Československu.
Nástupca slávnej V3S. STA 6×6 Devín.
Vládnym nariadením roku 1982 určila vláda BAZ Bratislavu vyvinúť a pripraviť do výroby stredný terénny automobil (STA) vo vojenskej aj civilnej verzii. 6×6, 4×4. Dostal Označenie DEVIN.
Pohonnou jednotkou bol upravený traktorový motor ZETOR URIV (ZTS Martin). Nová prevodovka PRAGA. Nápravy konštrukcia BAZ.
Kabína unifikovana pre LIAZ a Tatra.
Prvé dva prototypy STA 6×6 vznikli v roku 1984.
V roku 1986 bola do BAZ presunutá výroba V3S M2 (vykresová dokumentácia Pražská AVIA).
Montáž prebiehala v prevádzke „Vápenka“ (časť Dúbravka a Devínska Nová Ves). Na subdodavkach sa podieľal závod Praga Louny (motor), ČZ Blatná (prevodovka), ZŤS Topoľčany (spajacie hriadele) a TAZ Trnava (nápravy).
Politické zmeny koncom roku 1989 a rozdelenie Československa znamenali definitívny koniec projektu STA 6×6 Devín.
Zdroj; MOT“or číslo 7/8 2021. Autor; Vladimir BOTTA a Jozef BALAŽ.
Zdroj: FB Rastislav Hrusovsky
Len socik krachol a tie hovná nikto nikde nechcel kupovat, dokazali vyrabat odpad aj to len tak ked to štat cele dotoval a aj nakupoval…