Tento spôsob patril medzi tie najjednoduchšie, samozrejme okrem pozretia sa do svetla bez akéhokoľvek prezeracieho zariadenia.
Samozrejme, že boli možnosti DIA pozitívy prezerať aj v súbore cca po 10 kúskov. Na toto slúžila stále ručná prezeračka, ktorá už mala určitú optiku zväčšujúcu obrázok na kinofilme. Do zásobníka sa vošlo cca 10 kúskov diapozitívov.
V rôznych krajinách boli k dispozícii rôzne prehliadačky diapozitívov. Napríklad takéto – Made in CCCP:
Aj na našich školách ešte donedávna bolo možné vieť aj takéto naozaj zaujímavé kúsky:
https://www.muzeumtotality.online/2023/12/02/historicka-premietacka-medior-v-muzeu-totality/
Tí, ktorí fotili na diáky častejšie, mali zakúpené diaprojektory so zásobníkmi na celý kinofilm, teda na 36 záberov. Premietali sme na premietacie plátno, no bez väčších problémov aj na čisto bielu stenu, alebo v menšom formáte na klasické interiérové „paprdeklové“ dvere. Biela stena, resp. premietacie plátno bolo nahrádzané bielou postelnou plachtou. To už ale bola náročnejšia improvizácia, nakoľko plachtu bolo potrebné zavesiť.
V každom prípade za čias socializmu už fotografovanie na farebné diapozitívy bolo skutočne luxusom v porovnaní s čierno bielymi fotografiami.
DIA pozitívy vyvolávali napr. v Tepliciach, kam ich, resp. nafotený dia film bolo potrebné zaslať poštou. Je teda logické, že čo a v akej kvalite a či vôbec použiteľné bolo nafotené, sme sa dozvedeli vlastne až v momente, kedy sme opätovne poštou domov dostali vyvolaný dia film, ktorá bol spravidla nastrihaný po 6 políčok a zabelený v originálnych obaloch zabraňujúcich poškrabaniu filmu. A práve archivácia diapozitívov bola a je náročná na podmienky. Minimálna vlhkosť a tma. To je to minimum, ktoré je potrebné pre dlhodobé zachovanie kvality filmov a ich trvanlivosti.
Nuž, bola to doba, ktorú si dnešný fotograf disponujúci digitálnou technikou predstaviť nevie a – nechce.
Pre tých zvedavších prepravujeme prezentácie výroby ČB fotografií, ale aj premietania diapozitívov a dokonca aj spôsoby tvorby grafiky pred 35 rokmi, retuše fotografií a napr., výrobu prospektov, letákov a ukážku, ako vyzerá nafotený produkt do reklamy upravený tzv. „Americkou retušou“.
Máte sa na čo tešiť, ukážku budete mať možnosť vidieť priamo v našich priestoroch a to v niektorý večer, samozrejme pri dobrej káve alebo čaji.