back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

Poslanci mesta Sereď dnes schválili miestny poplatok za rozvoj

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -

Mestské zastupiteľstvo | Ing. Zuzana Slahučková, referent komunikácie MsÚ Sereď |   Dnes mestskí poslanci v Seredi schválili nový poplatok – poplatok za rozvoj v meste. Návrh na nový poplatok prediskutovali a odporučili schváliť aj odborné komisie pri MsZ, no v minulosti boli diskusie o zavedení poplatku zmietnuté zo stola. Až finančné okolnosti súčasnej doby, ktorá je neistá a zo štátu prúdia nízke podielové dane a všade sa skloňuje pojem „konsolidácia“, prinútili mesto Sereď k zreálneniu aj takéhoto druhu dane. Výber bude účelovo viazaný. Proti VZN hlasovali dvaja poslanci, ostatní prítomní návrh podporili.

Výnos z poplatku za rozvoj je príjmom rozpočtu obce a použije sa na úhradu kapitálových výdavkov súvisiacich so stavbou vrátane vysporiadania pozemku na tento účel: zariadenia starostlivosti o deti, na poskytovanie sociálnych, športových a kultúrnych služieb, sociálneho bývania, školského zariadenia a zariadenia slúžiaceho na praktické vyučovanie, zdravotníckeho zariadenia, verejne prístupného parku, úpravy verejnej zelene, miestnej komunikácie, parkovacích plôch, verejného osvetlenia a technickej infraštruktúry, či na opatrenia na zadržanie vody v území a na zmierňovanie zmeny klímy a adaptácie na jej nepriaznivé dôsledky.

Materiál na rokovanie MsZ spracovala a predložila prednostka MsÚ Denisa Bartošová. V dôvodovej správe okrem iného uvádza:

Výstavba obchodných centier, bytových domov, polyfunkčných objektov, ale aj priemyselných areálov a kancelárií súkromných firiem prináša so sebou realizáciu súvisiacich a podmieňujúcich investícií. Výhody z investícií majú najmä investori, prípadne obmedzený okruh bývajúcich alebo nových obyvateľov miest, resp. obyvateľov iných obcí do mesta dochádzajúcich. Príkladom súvisiacich investícií sú nielen často spomínané parkoviská, ale aj iná dopravná infraštruktúra, technická a občianska vybavenosť, nároky na úpravu verejných priestorov. Realizácia týchto investícií sa presúva na plecia verejných inštitúcií, od ktorých sa očakáva, že ich budú hradiť zo svojich rozpočtov, budú zvyšovať miestne dane, prípadne formou úverov, resp. z eurofondov. Takáto výstavba teda zaťažuje najmä trvalo bývajúcich obyvateľov mesta a často presahuje následne vyberané miestne dane. Preto je správne ak sa na rozvoji mesta podieľajú všetci čo v meste investujú.

 

Dôvodová správa vymenúva pozitíva, ktoré zavedenia poplatku prinesie:

- Článok pokračuje pod reklamou -

– kladný dopad na rozpočet mesta (t. j. posilnenie príjmov mesta)

– poplatok vnesie do procesu výstavby poriadok a rovnaké pravidlá (každý investor podľa znenia zákona prispeje mestu podielom vychádzajúcim z výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby rovným dielom),

– zvýšenie priamej participácie nových investorov na rozvoji mesta,

– zvýšenie celkovej kvality života obyvateľov mesta, mesto môže byť aktívnejšie, resp. môže viac investovať do rozvoja územia,

– zhodnotenie okolia novej výstavby (ihriská, parky, škôlky, infraštruktúra),

– zvýšenie bonity nehnuteľností v dotknutom území,

– zlepšenie koordinácie výstavby infraštruktúry medzi stavebníkmi a samosprávou.

 

Predmetom miestneho poplatku za rozvoj je pozemná stavba na území obce uvedená v právoplatnom stavebnom povolení, ktorým sa povoľuje stavba, v oznámení stavebného úradu k ohlásenej stavbe, v právoplatnom rozhodnutí o povolení zmeny stavby pred jej dokončením alebo v právoplatnom rozhodnutí o dodatočnom povolení stavby. Predmetom poplatku je vyššie uvedená stavba len ak jej uskutočnením vznikne nová alebo ďalšia podlahová plocha v nadzemnej časti stavby.

- Článok pokračuje pod reklamou -

Predmetom miestneho poplatku za rozvoj  v meste Sereď budú stavby povolené na základe stavebných povolení po zavedení tohto nariadenia, a teda s právoplatnosťou 1.1.2025 a neskôr. Predmetom poplatku za rozvoj nie je údržba, oprava, rekonštrukcia alebo modernizácia.

Poplatková povinnosť vzniká dňom právoplatnosti stavebného povolenia, dňom právoplatnosti rozhodnutia o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, dňom právoplatnosti rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo dňom doručenia oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe.

Poplatková povinnosť zaniká dňom, ktorým stavebné povolenie stratilo platnosť, ak súčasne poplatník nezačal stavbu realizovať. Poplatníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je ako stavebník uvedená v stavebnom povolení, právoplatnom rozhodnutí o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, právoplatnom rozhodnutí o dodatočnom povolení stavby alebo ktorej bolo doručené oznámenie stavebného úradu k ohlásenej stavbe. Poplatníkom nie je obec, samosprávny kraj ani štát, ktoré ako stavebník uskutočňujú stavbu na svojom území. Základom poplatku za rozvoj je výmera podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby v m 2 , pričom na účely zákona sa za podlahovú plochu nadzemnej časti realizovanej stavby považuje súčet výmery všetkých miestností v nadzemných podlažiach stavby. Poplatok za rozvoj sa vypočíta ako súčin základu poplatku znížený o 60 m2 a sadzby platnej v čase vzniku poplatkovej povinnosti. Poplatok sa vyrubuje rozhodnutím. Vyrubený poplatok je splatný do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Na základe žiadosti poplatníka môže obec určiť platenie poplatku v splátkach (v rozhodnutí o platení poplatku v splátkach – v lehotách určených obcou). Proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno sa odvolať.

Poplatok za rozvoj mohli ustanoviť obce na svojom území po prvýkrát s účinnosťou od 1. januára 2017.

Sadzby v k.ú. Horný Čepeň, Stredný Čepeň, Dolný Čepeň a Sereď za každý aj začatý m2 podlahovej plochy nadzemnej časti stavby pre stavby v členení – viď obrázok

zdroj: Mesto Sereď

 

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Ďalšie články