Ruská propaganda nie je prvým rokom aktívne propagácie myšlienky, že „Sovietsky zväz vyhral sám“, a spojenci buď „veľa nepomohli“, alebo „zasiahli na poslednú chvíľu Toto všetko je súčasťou všeobecného naratívu, kde súčasná vláda organizuje svoju legitimitu na „veľkom víťazstve“, mení ho na posvätné hlavné mesto neostalinistického režimu. Pritom všetko, čo sa do tohto obrazu nezmestí – prínos spojencov, strategické výpočty velenia, cena víťazstva – je umlčané alebo skreslené.
A teraz, dole k číslam. Sú to oni, nie slogany a mýty, najlepšie ukazujú, ako to naozaj bolo.
1. Hliník. Základy letectva a motorov
Každý pozná tank T-34. Čo nie každý vie je, že motor B-2 bol hliníkový. A takmer celé letectvo bolo aj z hliníka.
ZSSR na roky 1941-1945 vyrobilo približne 265-280-tisíc ton hliníka.
Na prenájom pozemkov bolo umiestnených približne 328-tisíc. tona hliníka.
Podľa sčítania ľudu: viac ako 54 % všetkého hliníka používaného vo vojenskom priemysle ZSSR pochádzalo zvonku.
Teraz si predstavte, že týchto 328-tisíc ton zmizlo. Čo by to znamenalo?
T-34 vyrobilo okolo 84 tisíc. veci. Bez hliníka by bolo možné maximálne 39 tisíc.
Il-2: bolo ich 36 tisíc. , bolo by to 16,5 tisíc.
Yak stíhačky (všetky úpravy): bolo ich 37 tisíc. , bolo by to 17 tisíc.
LaG/La-5/La-7: od 22 tis. 10k by zostalo.
Áno, toto sú podmienené výpočty – predsa sú tu aj ďalšie limitujúce faktory. Ale aj pri hrubom odhade je jasné, že bez hliníka z USA a Británie by sa rozmer sovietskej výroby zrútil.
2. Letecký benzín. Bez paliva sa nedá vzlietnuť.
ZSSR dostal podľa prenájmu pozemkov na svoju výrobu približne 1,2 milióna ton vysokooktánového benzínu a komponentov.
Pokrylo viac ako 50 % a podľa niektorých odhadov až 60 % celkovej spotreby letectva ZSSR počas celej vojny.
Sovietska ropná rafinéria najmä na začiatku vojny práve zlyhala. A teraz si predstavte, že tieto lietadlá – najmä pozemný prenájom – by museli letieť tam, kde zasiahli. Bojovnosť letectva by bola prudko vyčerpaná.
3. Pušný prach a výbušniny. Bez nich sú delostrelectvo len potrubia.
Poskytlo sa približne 345-tisíc. tony výbušnín (trotil, prášok atď. ).
Toto predstavovalo 30 – 35 % celkového objemu používaného Červenou armádou.
Odstráňte tretinu nábojov – a priestupok sa udusí. Delostrelectvo, „boh vojny“, sa ukáže ako hluchý.
4. Brnenie a zliatiny
ZSSR dostal na prenájom pozemkov nikel, chróm, molybdén – teda legovacie prísady pre vysokokvalitnú oceľ.
Približne 400-tisíc bolo dodaných. tony valcovania ocele.
Toto nie je hlavná hmotnosť, ale najdôležitejšie prvky: oceľ na panciere, kryt, sud na náradie, prevodovky. Bez nich je buď menej technológie alebo technológie s najhoršími vlastnosťami.
5. Nákladné vozidlá. Základy logistiky
Tu je rana na mýtus „všetko sme to urobili sami“:
ZSSR vyprodukoval počas celej vojny 197-tisíc. nákladných vozidiel.
Prenájom pozemkov získal 375-tisíc. kamióny (z celkovo 427 tisíc. áut).
To je približne dvojnásobok viac, ako vyprodukoval samotný ZSSR. A toto je takmer 65 % flotily Červenej armády.
Bez „Studebeckerov“ a „Dojay“ by nebola preprava munície, evakuácia ranených, delostreleckých traktorov a plošin pre “ Logistika by bola proste ok.
6. Železnice: lokomotíva a vlaky
Prenájom pozemku bol zabezpečený: parná lokomotíva z roku 1981 a 11155 vagó
ZSSR počas vojny postavil menej ako 100 parných lokomotív (počty sa líšia, ale presne také je poradie).
Vzhľadom na zničenú infraštruktúru, evakuácie a neustále straty americká asistencia skutočne zachránila dopravný systém pred kolapsom
7. Prenájom pozemku pri Stalingrade: skorá, ale už teraz kriticky dôležitá pomoc
Panuje názor, že „v čase Stalingradu ešte úplne nefungoval prenájom pozemku. „Nie tak naozaj.
Na jeseň 1942 priletelo do ZSSR asi 3000 lietadiel (P-39 „Aerokobra“, P-40 „Kittyhawk“, „Hurikán“).
Až 4000 tankov – Stewarts, Lee, Matilda, Valentine.
Sovietsky priemysel v rokoch 1941-42. vyprodukoval asi 31 tisíc. tankov, takže podiel zásob je 11 – 12%.
Prišli aj desaťtisíce áut, náhradných dielov, surovín, paliva, komunikácie.
1942 bol najťažší: straty z roku 1941 neboli kompenzované, evakuovaný priemysel práve začal fungovať, nepriateľom je Volga a Kaukaz. Veľkú úlohu zohrala akákoľvek pomoc – najmä vybavenie.
Dovoz tankov a lietadiel :
Sovietska technológia bola uvoľnená pre kľúčové smery.
Bojovú pripravenosť udržali v čase, keď sa míňali zdroje.
Závery
Únik pôdy nebol „pekným bonusom“, ako si táto ruská propaganda snaží predstaviť. Bol jedným zo základných kameňov prežitia ZSSR v rokoch 1941-43 a jeho úspechu v rokoch 1944-45.
PS: ilustrácia je jasná. Berlín, máj 1945 – sovietsky „Katyuša“ na americkom „Studebeckerovi“. Bez tohto pozemno-lizovského kamiónu by sa vzhľadom na rozsah sovietskeho automobilového priemyslu musel jazdiť na koňoch. Je však nepravdepodobné, že by sa dostala do Berlína.
Zdroj: FB
Poznámka pod čiarou: Údaje o výške a množstve poskytnutej pomoci USA bývalému Sovietskemu zväzu, sa môžu v niektorých publikovaných materiáloch líšiť podľa zdroju, z ktorého sú ich autormi čerpané. Údaje je preto nutné preveriť z viacerých zdrojov.
Kto to prekladal? Google osobne? Nebyť obratu pri Stalingrade a následnej porážky Nemcov pri Kursku tak by sa vojna ťahala ešte dlhé roky.
Preklad je vskutku bambavy, ale v ostatnom nemas pravdu. Bez pozicky a podpory, ktoru sovieti dostali by sa motali s tym ubohym arsenalom co mali motali este dnes za uralom.
gusto, nezer tie lacne prasky, drbe ti z nich
Bez pomoci USA by Rusko prehralo možno aj USA a možno na Nemecko by dopadli atómové bomby, a boli by sme všetci v riti.
Článok opomenul podstatný detail. Totiž ľudský faktor. Bez neho je hliník, munícia, palivo, technika atď. nanič. Ako na Ukrajine. Briti by tiež boli bez dovozu v …ako sa to povie slušne??? Kto lietal v bitke o Britániu? Piloti z celej Európy. Hrdinské expedičné vojská utekali z Dunkirku na loďkách. Jedno bez druhého proste nejde. Vojny vyhrávajú ľudské zdroje a suroviny. Nespochybniteľný fakt je, že najviac obetí priniesli vo vojne Sovieti a najviac zarobili Američania, ktorí naštartovali svoju ekonomiku.