back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

spot_img

ZSSK rozširuje samoobslužný výpravný systém. Od augusta pribudnú ďalšie trate bez vlakvedúceho. Do vlaku sa nastupuje s lístkom, nie bez neho!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. augusta 2025 pokračuje v rozširovaní samoobslužného výpravného systému (SVS), ktorý je súčasťou regionálnej dopravy už niekoľko rokov. Tento model je uplatňovaný v súlade s medzinárodnými trendmi – funguje v Nemecku, Rakúsku, Česku či vo Švajčiarsku – a aj na Slovensku už od roku 2004 a dnes zahŕňa 19 tratí. Patria medzi ne napríklad celé územie Vysokých Tatier, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov a ďalšie.

Dôvodom, prečo ZSSK pokračuje v zavádzaní tohto modelu, je aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré technicky umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov bez prítomnosti vlakvedúceho a prispievajú k hospodárnosti.

Tento SVS systém znamená, že nástup do osobného vlaku bude možný len s platným cestovným lístkom zakúpeným vopred. Výnimku majú len cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu, ktorým stačí platný preukaz ZSSK na 100 % zľavu z cestovného, teda nemusia si vyzdvihnúť nulový cestovný lístok. Táto výnimka sa zároveň od augusta rozširuje aj na všetky regionálne vlaky kategórie Os, REX a Zr a bude platiť pre cestujúcich seniorov od 62 rokov (OBČAN 62+ a OBČAN 70+), žiakov a študentov, detí do 16 rokov, poberateľov dôchodkov mladších ako 62 rokov. Naopak v diaľkových vlakoch (Ex, R) zostáva povinnosť mať cestovný lístok, aj keď s nulovou hodnotou.

Zavedenie systému, nie výnimiek

ZSSK týmto krokom zavádza pravidlo, ktoré v mestskej doprave či zahraničných železniciach platí bežne: do vlaku sa nastupuje s lístkom, nie bez neho. „Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

 

- Článok pokračuje pod reklamou -

Čo je samoobslužný výpravný systém a kde bude fungovať?

Zmena je súčasťou rozširovania tzv. samoobslužného výpravného systému (SVS) – teda režimu, kde vlak premáva bez vlakvedúceho a je obsluhovaný výlučne rušňovodičom. Tento model už dnes funguje na 19 tratiach, kde jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 % regionálnej dopravy ZSSK. Po nástupe do vlaku už nie je možná kúpa lístkov a ich kontrola prebieha náhodne. Dopravca má ambíciu SVS postupne zaviesť do všetkých regionálnych vlakov (Os, REX a Zr), kde to bude možné. Pri každom rozširovaní ZSSK posudzuje technické, bezpečnostné a prevádzkové podmienky, ako sú:

  • vlak má potrebné technické vybavenie (napr. GSM-R, spojenie s riadením dopravy, prípadne aj kamerový systém),
  • je nasadený vhodný typ vozidla – ucelená alebo motorová jednotka (napr. 812, 813, 660, 861),
  • infraštruktúra umožňuje bezpečný dohľad bez vlakvedúceho (napr. zastávky mimo zákrut).

Vlakvedúci zostane všade tam, kde je to potrebné – najmä v zložitejších úsekoch, pri špecifických vozidlách alebo zložitejších prestupoch. „ZSSK chce tento model zaviesť tam, kde to technicky a prevádzkovo dáva zmysel. Komfort a bezpečnosť cestujúcich musia zostať zachované,“ vysvetľuje Karol Henzély, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.

Táto zmena je zároveň súčasťou systematickej premeny, ktorú nové vedenie ZSSK realizuje v súlade s dlhodobou stratégiou spoločnosti. Tá stojí na štyroch pilieroch: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita. Zavedenie SVS priamo podporuje modernizáciu služieb a dlhodobú udržateľnosť verejnej dopravy.

 

Aké trate pribudnú do systému SVS?

Od 1. augusta 2025 sa nový režim zavedie na ďalších úsekoch:

  • trať č. 120: Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce pre vlaky kategórií Os 33XX a 34XX,
  • trať č. 129/127/180: Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok pre vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
  • trať č. 145/170 (171): Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky pre vlaky Os75XX,
  • trať č. 170/172: Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto pre všetky vlaky kategórie Os a Zr

Na týchto tratiach sa zruší predaj lístkov vo vlaku. Lístok si bude potrebné zabezpečiť vopred – cez aplikáciu IDeme vlakom, SMS lístok alebo v pokladnici. Kontroly budú vykonávať špecializovaní kontrolóri prepravy.

Koho sa zmena dotkne a prečo ju ZSSK zavádza?

- Článok pokračuje pod reklamou -

Na Slovensku stále nie je samozrejmosťou nastupovať do vlaku s platným cestovným dokladom, najmä pri kratších cestách. Zavedenie nového režimu má preto pomôcť nastaviť jasné a jednotné pravidlá, ktoré platia pre všetkých rovnako. Zmena prebieha v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR, ktoré ako objednávateľ dopravy vo verejnom záujme podporuje snahu o zjednodušenie, väčšiu prehľadnosť a efektívnejšie využívanie verejných zdrojov. Rozširovanie systému aj úpravy prepravného poriadku sú v súlade so zmluvami o dopravných službách a podliehajú schváleniu rezortu dopravy.

Pravidelné kontroly a sankcie za jazdu bez lístka

ZSSK sa už teraz na tratiach SVS venuje kontrolám vo zvýšenej miere. Tie budú prebiehať naďalej a budú systematické, nepredvídateľné a na viacerých úsekoch naraz. Čierni pasažieri musia počítať s tým, že riskujú nielen pokutu, ale aj vylúčenie z prepravy. Cestujúci, ktorí nastúpia do vlaku bez platného cestovného lístka, zaplatia:

  • 40 €, ak uhradia pokutu vo vlaku,
  • 50 €, ak zaplatia do 24 hodín,
  • 70 €, ak zaplatia do 14 dní alebo neskôr.

V každom prípade sa pripočíta aj cena bežného lístka.

Dotkne sa to aj zamestnancov

Zmena systému sa dotkne aj pracovných pozícií vlakvedúcich. Na tratiach, kde bude SVS zavedený, už ich prítomnosť nebude potrebná v plnom rozsahu. Časť zamestnancov prejde na iné trate, kde je ich prítomnosť potrebná z dôvodu bezpečnosti prevádzky a cestujúcich, ďalšia časť zaujme profesiu kontrolóra prepravy so zameraním na kontrolu, zber dát a pomoc v mimoriadnych situáciách, prípadne na iné pozície vo firme, ktoré sú aktuálne potrebné. Časť pracovných miest však zanikne. „Je to citlivý krok, ale z pohľadu celej siete nevyhnutný. V prípade núdze sme pripravení našim kolegom aj aktívne pomáhať s hľadaním ich ďalšieho pracovného miesta aj prostredníctvom našich partnerov. Ide však o optimalizáciu, ktorá nám umožní lepšie plánovať služby a využiť verejné zdroje hospodárnejšie,“ dodáva Karol Henzély, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.

Budúcnosť patrí jednoduchému cestovaniu

ZSSK plánuje zavedenie elektronického preukazu, ktorý by mal byť dostupný v mobilnej aplikácii IDeme vlakom od septembra 2025. Cestujúci si tak budú môcť nahradiť plastový preukaz digitálnou verziou, ktorá bude rovnocenná a plne akceptovaná pri kontrole vo vlaku. Táto novinka zjednoduší cestovanie najmä tým, ktorí využívajú smartfón a preferujú digitálne riešenia. Papierová alebo plastová verzia však bude aj naďalej dostupná pre všetkých, ktorí ju uprednostňujú.

Dopravca chystá v ďalšej fáze aj systém automatického Check-in / Check-out cez mobilnú aplikáciu, ktorý cestujúcim umožní označiť si cestu jedným klikom – bez potreby tradičného nákupu lístka. Spoločnosť tak reaguje na meniace sa správanie zákazníkov aj potrebu presnejších dát. Podobné riešenia už fungujú v mestách ako Berlín, Hamburg či Zürich, kde si cestujúci nenakupujú lístok, ale len potvrdia nástup a výstup v aplikácii – a systém automaticky vypočíta najvýhodnejšie cestovné. „Aj v Bratislave nikto nenastupuje do električky bez lístka s tým, že ho ukáže až revízorovi. Rovnaké pravidlo musí začať platiť aj vo vlaku. Pravidlá majú byť jasné, férové a rovnaké pre všetkých – len tak môže verejná doprava fungovať spoľahlivo a udržateľne,“ uzatvára Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva ZSSK.

Vo vlakoch ZSSK sú prítomní nielen vlakvedúci, kontrolóri prepravy, železniční policajti, ale čoraz častejšie aj ďalší príslušníci Policajného zboru SR. Vďaka režijným výhodám využívajú vlak ako bežný dopravný prostriedok aj mimo služby, no ak dôjde k incidentu, zákon im ukladá povinnosť zasiahnuť. Ich prítomnosť tak prirodzene posilňuje bezpečnosť – sú vo vlaku, vidia, vnímajú a v prípade potreby okamžite konajú.

- Článok pokračuje pod reklamou -

 

Zdroj: zssk.sk
- Inzercia -spot_img
spot_imgspot_img
- Inzercia -spot_img
-spot_img

Ďalšie články

PRIDAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!

Potvrdzujem, že som sa oboznámil a pochopil pravidlám diskusie.

Zadajte svoje meno tu

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Najčítanejšie

- Inzercia -spot_img

Aktuality

- Inzercia -spot_img

Aktuality

Sponzorované