MŠVVM SR |MM| Úlohou školstva nie je len poskytovať kvalitné vzdelávanie, ale aj vytvárať prostredie, kde sa deti a učitelia cítia dobre a bezpečne. Ministerstvo školstva preto zavádza ďalšie preventívne opatrenia a pripravilo legislatívne zmeny na posilnenie ochrany učiteľov aj žiakov.
„Vzdelávacie systémy na celom svete čelia rovnakým výzvam – ochrane duševného zdravia detí, zvyšovaniu bezpečnosti či prevencii radikalizácie. Aj preto som túto tému označil za jednu z priorít. Záväzok riešiť tieto problémy krok za krokom napĺňame,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Ministerstvo spustilo databázu preventívnych programov, obmedzilo používanie mobilných telefónov na základných školách a upravilo Smernicu k prevencii a riešeniu šikanovania. Vlani začalo systematické vzdelávanie odborníkov, ktoré naďalej pokračuje. V stredu vláda prijala koncepciu boja proti radikalizácii a extrémizmu – rezort školstva sa bude podieľať na jej napĺňaní v oblasti prevencie a vzdelávania.
Úspech zaznamenala minuloročná iniciatíva na podporu ranných kruhov. Tieto krátke stretnutia triedneho učiteľa so žiakmi pred začiatkom vyučovania dnes využívajú dve tretiny škôl. Podľa prieskumu ministerstva ich zavedenie výrazne prispelo k zlepšeniu atmosféry v triedach aj celkovej duševnej pohody detí.
Na ranné kruhy ministerstvo nadväzuje ďalšími praktickými príručkami. „Reagujeme tým aj na spätnú väzbu zo škôl, podľa ktorej si témy emócií, vzťahov a duševného zdravia vyžadujú väčší priestor,“ doplnil minister. Nové príručky budú školám dostupné od nasledujúceho školského roka.
Prvý balík ponúkne viac než 20 aktivít na jednu vyučovaciu hodinu, rozdelených podľa vekových skupín a v súlade s cieľmi kurikulárnej reformy. Učiteľom poskytnú konkrétne scenáre do triednej praxe, ktoré deťom pomôžu zvládať stres, rozvíjať odolnosť a budovať zdravé vzťahy.
Pribudne aj praktická príručka na podporu spolupráce s rodičmi. Zameria sa na tri úrovne: informovanie, budovanie komunity a spolurozhodovanie – vrátane riešenia problémových situácií. „Vzťah medzi školou a rodinou je kľúčový. Chceme školám pomôcť budovať ho citlivo a realisticky – s ohľadom na reálne kapacity aj rôznu mieru zapojenia rodičov,“ povedal T. Drucker.
V pripravovanej novele školského zákona rezort po prvý raz zavádza pojem „ochrana duševného zdravia“, keďže túto oblasť vníma ako neoddeliteľnú súčasť výchovy a vzdelávania.
V reakcii na prípady útokov, výhražných správ či zastrašovania učiteľov a riaditeľov navrhuje ministerstvo legislatívne zmeny, ktoré posilnia ochranu zamestnancov škôl. Priestupkom bude napríklad poškodenie cti, ublíženie na zdraví z nedbanlivosti či verejné zosmiešnenie učiteľa. Postihované bude aj šírenie nepravdivých informácií a osobných údajov s cieľom spôsobiť ujmu. Cieľom je chrániť dôstojnosť a bezpečie tých, ktorí sa starajú o deti v školách.
Priestupku sa môže dopustiť aj pedagogický alebo odborný zamestnanec, ak opakovane nerieši vážne prejavy rizikového správania, poruší práva dieťaťa, objektivitu pri hodnotení alebo etický kódex. Škola musí byť bezpečným a spravodlivým prostredím pre všetkých.
Možnosť postihu bude platiť aj pre rodiča, ktorý napriek opakovanému rizikovému správaniu dieťaťa odmieta odbornú pomoc. Týka sa to výnimočných prípadov, kde iné formy podpory zlyhali a je ohrozená bezpečnosť v škole.
V nadväznosti na tragédiu v Spišskej Starej Vsi rezort zlepší aj prenos informácií medzi školami a odbornými zariadeniami. Od roku 2026 bude súčasťou „spisu dieťaťa“ aj prehľad podporných opatrení, aby škola vedela okamžite zareagovať. Poradenské zariadenia budú mať povinnosť informovať školu o správaní, ktoré môže ohroziť zdravie alebo bezpečnosť.
„Chcem zdôrazniť – nejde o stigmatizáciu detí. Psychiatrické diagnózy sú a zostanú dôverné. Samotná diagnóza nie je dôvodom na obavy. Posúdenie rizika zostáva na odborníkoch. Náš systém musí byť citlivý a postavený na dôvere, nie na strachu,“ uzavrel minister T. Drucker.
– – –
Ranné kruhy využívajú už dve tretiny škôl
Podľa údajov Štátnej školskej inšpekcie využívajú ranné kruhy už dve tretiny základných škôl, pričom viac ako polovica ich zaviedla práve v aktuálnom školskom roku. Tento formát sa tak stáva bežnou súčasťou života v školách a podľa prieskumu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR významne prispieva k zlepšeniu atmosféry v triedach aj duševnej pohody žiakov.
Od septembra 2024 majú školy k dispozícii praktickú príručku k ranným kruhom, ktorú pripravilo ministerstvo. „Úspech príručky aj samotných ranných kruhov je pre nás potvrdením, že ideme správnou cestou. Namiesto príkazov dávame školám návody postavené na vedeckých poznatkoch, ktoré pomáhajú napĺňať aj ciele kurikulárnej reformy v oblasti sociálnej a emocionálnej gramotnosti,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Ministerstvo zároveň realizovalo prieskum medzi 372 triednymi učiteľmi zo 72 škôl, v ktorom zisťovalo mieru využívania príručky a jej prínos pre školskú prax. Až 94 % učiteľov príručku pozná a dve tretiny ju aktívne používajú. Učitelia ju hodnotili ako užitočnú (priemerné hodnotenie 4 z 5 bodov) a potvrdili jej pozitívny vplyv na atmosféru v triede, komunikáciu, spoluprácu medzi žiakmi a schopnosť detí rozpoznať a vyjadrovať emócie.
Až 83 % učiteľov uviedlo, že žiaci lepšie rozumejú pravidlám, takmer 80 % pozorovalo zlepšenie atmosféry v triede a viac ako tri štvrtiny opísali zlepšenie duševnej pohody detí. Žiaci si navzájom viac načúvajú, sú vnímavejší k emóciám druhých a dokážu ich lepšie pomenovať.
Ministerstvo na úspech ranných kruhov nadviaže ďalšími praktickými príručkami, ktoré reagujú na spätnú väzbu zo škôl. Tie poukazujú na potrebu väčšieho priestoru pre témy emócií, vzťahov a duševného zdravia. Nové materiály budú školám k dispozícii od nasledujúceho školského roka.
Ranné kruhy sú pravidelné, krátke stretnutia (najčastejšie 15-minútové) triedneho učiteľa so svojimi žiakmi, ideálne pred začiatkom vyučovania. Ich cieľom je podporiť pripravenosť žiakov na vyučovanie a vytvoriť bezpečné prostredie na zdieľanie pocitov a názorov. Na dosiahnutie týchto cieľov ponúka ministerstvo školstva základným školám inšpiráciu v podobe praktickej príručky s overenými aktivitami pre ranné kruhy.