back to top

ISSN 1337-8481

Archívy SeredOnLine

Diaľničiari pracujú na bezproblémovom prechode na nový mýtny systém

- Inzercia -spot_img
-spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -

NDS |MM|  Práce na novom mýtnom systéme pokračujú, všetko sa pripravuje na bezproblémový prechod na nový systém, ktorý zásadným spôsobom zníži náklady na výber mýta. Cieľom Národnej diaľničnej spoločnosti je vytvoriť stav, kedy domáci poskytovateľ a medzinárodní poskytovatelia mýtnych služieb budú mať rovnaké podmienky na trhu. Prechod na nový systém je extrémne náročný proces. Musí prebiehať za plnej prevádzky pričom ročne systém vykoná viac ako 650 miliónov mýtnych transakcií, v systéme je evidovaných viac ako 300-tisíc nákladných vozidiel.

Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v znižovaní nákladovosti mýtneho systému. Minulý rok sa podaril prvý míľnik – slovenský trh s výberom mýta sa liberalizoval. Týmto sa zlomil monopol jednej spoločnosti. Dopravcovia si už môžu vybrať prostredníctvom koho uhradia mýto.

Súbežne diaľničiari pracujú na ďalšom míľniku – na dokončení nového mýtneho systému. Ten bude pod kontrolou Národnej diaľničnej spoločnosti a prinesie ďalšie zníženie nákladovosti pri výbere mýta. Aj počas decembra desiatky zamestnancov NDS a iných odborníkov pracujú na budovaní nového mýtneho systému tak, aby jeho spustenie prebehlo bez akýchkoľvek problémov.

V nastavení nového systému sa tak zmenil maximálny počet mýtnych jednotiek, ktoré domáci prevádzkovateľ musí byť pripravený v prípade potreby poskytnúť. Zároveň sa zvýšil maximálny objem mýta, ktorý bude možné cez nový systém vybrať. O tom, aký objem mýta domáci poskytovateľ reálne vyberie a koľko mýtnych jednotiek poskytne, rozhodnú samotní dopravcovia, podľa toho či budú využívať služby medzinárodného alebo domáceho poskytovateľa mýtnych služieb. Práve princíp odmeny viazanej výlučne na reálne poskytnutú mýtnu jednotku alebo objem reálne vybratého mýta zaisťuje ekonomickú výhodnosť pre NDS a férovosť podmienok na liberalizovanom trhu.

Pre zaistenie bezproblémového prechodu zo starého na nový systém je nevyhnutné vykonať množstvo úkonov. Predovšetkým zosúladiť meniace sa technické normy, ktoré zaistia kompatibilitu všetkých poskytovateľov mýtnych služieb.

Rovnako je nevyhnutné zapracovať legislatívne zmeny, ktoré od roku 2020 až do spustenia nového elektronického systému výberu mýta nastali, resp. nastanú. Potrebné je zapracovať zavedenie transakčnej dane, zmeny sadzieb DPH, zmeny súvisiace s prijatím európskej smernice o viaczložkovom mýte, zavedenie eFaktúry či novelu zákona o archívoch a registratúrach. Všetky tieto novely si vyžiadajú dodatočné zmeny v systéme a s tým súvisiace náklady na strane NDS.

- Článok pokračuje pod reklamou -

Prechod na nový výhodnejší a férovejší systém je náročný aj pre skutočnosť, že zároveň je nevyhnutné aktualizovať aj súčasný mýtny systém. Jeho výpadok čo i len na deň by vygeneroval škody za milióny eur na ušlom mýte. Napriek tomu sa NDS darí nákladovosť mýta znižovať.

Pre Národnú diaľničnú spoločnosť je najdôležitejšie, aby napriek všetkým komplikáciám na konci dňa fungoval výber mýta bez akýchkoľvek problémov a prechod na nový systém prebehol absolútne plynulo. Akákoľvek chyba by v čase spustenia nového systému mohla predstavovať obrovské škody na mýte či spôsobiť komplikácie dopravcom. Podľa diaľničiarov je bezproblémový prechod na nový systém v budúcom roku kľúčovým krokom na zníženie nákladovosti výberu mýta.

 

- Inzercia -spot_img
spot_imgspot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Ďalšie články

PRIDAŤ KOMENTÁR

Zadajte svoj komentár!

Potvrdzujem, že som sa oboznámil a pochopil pravidlám diskusie.

Zadajte svoje meno tu

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img

Najčítanejšie

- Inzercia -spot_img

Aktuality

- Inzercia -spot_img

Sponzorované