MŠVVM SR |MM| Učitelia na Slovensku častejšie využívajú metódy, ktoré rozvíjajú kritické myslenie a samostatnosť žiakov. Výsledky najväčšej medzinárodnej štúdie o vyučovaní a vzdelávaní OECD TALIS 2024 zároveň upozorňujú na nízky podiel mladých pedagógov a rastúcu rôznorodosť žiakov v školách.
V roku 2024 sa do prieskumu Teaching and Learning International Study zapojilo 260-tisíc učiteľov z 32 krajín OECD a 22 ďalších krajín a regiónov sveta. Na Slovensku poskytlo údaje 4 190 učiteľov druhého stupňa základných škôl alebo nižšieho stupňa osemročných gymnázií a 239 riaditeľov škôl. Cieľom štúdie je získať komplexný pohľad na pracovné podmienky učiteľov a riaditeľov škôl, ich profesijný rozvoj, metódy vyučovania a vplyv vzdelávacej politiky na školské prostredie.
Učitelia na Slovensku uvádzajú, že viac využívajú stratégie na rozvoj vyšších kognitívnych funkcií. Už 67 % učiteľov pravidelne zadáva úlohy, pri ktorých musia žiaci kriticky rozmýšľať. Viac ako polovica pedagógov vyžaduje, aby žiaci sami rozhodovali o spôsobe, akým vyriešia náročné úlohy. Tretina ukazuje žiakom aj úlohy, ktoré nemajú zjavné riešenie. Zároveň 90 % učiteľov uvádza, že pravidelne vysvetľujú, čo očakávajú, že sa žiaci naučia a vysvetľujú súvislosti medzi starým a novým učivom. Zhruba 87 % učiteľov si na začiatku vyučovacej hodiny stanoví ciele.
„Zmeny vo vyučovaní, ktoré podporuje aj kurikulárna reforma, majú viditeľný vplyv na to, ako sa deti učia, rozmýšľajú a ako pristupujú k poznaniu. Zároveň robíme kroky k tomu, aby sa učiteľstvo stalo atraktívnejším povolaním aj pre mladých ľudí. Len tak dokážeme udržať kvalitu vzdelávania aj do budúcnosti,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Priemerný vek slovenských učiteľov je 45,2 roka, čo je porovnateľné s európskym priemerom. Iba 7,2 % z nich je však mladších ako 30 rokov, čo je v porovnaní s priemerom krajín OECD (10,2 %) nižší podiel. Oproti predchádzajúcim meraniam podiel učiteľov do 30 rokov významne poklesol (o 8,9 p. b. v porovnaní s rokom 2008). Podobne ako v iných krajinách Európy, aj na Slovensku prevažujú ženy učiteľky. Tvoria 80 % učiteľského zboru, čo je nad priemerom OECD (70 %).
Výsledky štúdie zároveň odrážajú aj rastúcu rôznorodosť žiakov. Významne pribudol počet žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V prostredí, kde viac než 30 % žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia pracuje každý desiaty učiteľ. Podiel učiteľov, ktorí pracujú v školách s minimálne jedným percentom žiakov – utečencov, sa od roku 2018 skokovo zvýšil z pol percenta na vyše 45 percent. Tieto údaje ukazujú, že školy musia viac zohľadňovať rôznorodosť potrieb žiakov.
Štúdia skúmala aj vzdelanie učiteľov. Až 96,4 % učiteľov na Slovensku má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (magisterské alebo ekvivalent), čo je najvyšší podiel spomedzi všetkých krajín zapojených do štúdie.
Význam štúdie TALIS pre vzdelávaciu politiku
Štúdia TALIS poskytuje dôležitú spätnú väzbu o stave učiteľskej profesie a podmienkach vzdelávania. Pre Slovensko sú kľúčové najmä tieto výzvy:
- podpora generačnej výmeny učiteľov a zvýšenie atraktivity učiteľského povolania pre mladých;
- rozvoj inkluzívneho vzdelávania, ktoré zohľadňuje rastúcu rôznorodosť žiakov a vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti;
- posilnenie profesijného rozvoja učiteľov v oblasti moderných vyučovacích stratégií (napr. projektové vyučovanie, kolaboratívne učenie) a efektívneho využívania digitálnych nástrojov.
TALIS zároveň dlhodobo zdôrazňuje dôležitosť:
- prepájania výučby s praxou a reálnymi problémami,
- využívanie interdisciplinárnych prístupov a projektového učenia,
- kolegiálneho učenia (napr. hospitácie, mentoring) a profesijných komunít, ktoré podporujú výmenu skúseností a inovácií.
Štúdia OECD TALIS sa uskutočnila po prvýkrát v roku 2008. Odvtedy sa stala najväčšou medzinárodnou štúdiou o učiteľoch a riaditeľoch škôl. Slovensko sa zapojilo do všetkých štyroch cyklov (2008, 2013, 2018, 2024). Národným koordinačným centrom je Národný inštitút vzdelávania a mládeže.
Percentuálny podiel učiteľov v jednotlivých vekových kategóriách pre krajiny EÚ/OECD v TALIS 2024
Tak učitelia povedali? Ktovie čo by povedali žiaci?
Za mojich čias iné školy bývali. Najprv sme sa pomodlili a potom nás zbili!
ujo Fazula, a potom ste išli domov?