ISSN 1337-8481

štvrtok, 25. apríla, 2024

Bezpečnostné prvky používané vo svete sú otestované, osvedčené v praxi a štandardizované

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

A musia byť výrazné, aby mali zmysel.

Teraz neviem, či ľuďom vyjadrovanie sa k odborným témam zostalo od „zaručene odborných“ debát o Covide, vakcinácii a na jednej strane následkoch jej odmietania a na strane druhej jej aplikácie, alebo ešte stále sa mnohí diskutujúci nevrátili k bežnému predkoronovému pivku v krčme štvrtej cenovej skupiny. A evidentne im to chýba.

K čisto odbornej problematike týkajúcej sa bezpečnosti cestnej premávky uverejnenej v článku pod titulom „Sereď mohla byť bezpečnejším mestom. Pokusy o účinnú prevenciu odignorovala samospráva“, diskutujúci mimo iné napísali: 

Mne sa tie prvky nepáčia, krikľavé farby patria na diaľnicu do mesta niečo elegantné, tmavé, reflexné prvky ok. Ale nemusí zas cesta vyzerať jak kolotoče.

Bezpečnostné prvky označujúce kritické miesta na komunikácii musia byť „krikľavé“, resp. počas dňa vo výraznej oranžovo červenej farbe a v noci v reflexnom vyhotovení. Tento systém s osadením  presne rovnakých, resp. obdobných bezpečnostných prvkov je používaný po celom svete. Nevidíme dôvod, aby neboli použité v Seredi. A to aj pri nepochopení problematiky niektorými jedincami.

Celý článok nájdete tu:

Sereď mohla byť bezpečnejším mestom. Pokusy o účinnú prevenciu odignorovala samospráva

Nami navrhované bezpečnostné prvky patria do mesta.

Pre ilustráciu prinášame použitie týchto prvkov z Japonska (Hiroshima, Kjotó, Fuji, Ósaka, Tokyo):

V Japonsku bezpečnosť v cestenj premávke dohnali do dokonalosti označením snáď úplne každej prekážky, ktorá sa na ceste alebo chodníku nachádza.

Samozrejme, že o mimoriadne vysokom štandarde následne niet pochýb.

V súvislosti s nasledujúcou fotografiou je vhodné pozrieť si kombináciu plastových ohybných výstražných reflexných stĺpikov s inštalovanými reflexnými (používané sú aj blikajúce s nabíjaním zo solárnych minipanelov – práve takéto komponenty sme navrhovali používať aj my) komponentami na ceste. Kombináciou týchto komponentov je bezpečnosť účastníkov cestnej premávky podstatne zvýšená.

V Japonsku má ešte aj farebnosť svoje opodstatnenie. Jednoducho bezpečnosť neberú na ľahkú váhu, systém dodržiavajú všade tam, kde je nastavený a práve preto sú mimoriadne vyspelou krajinou, čo o nás žiaľ ani po viac ako troch desaťročiach po Nežnej revolúcii povedať nemožno.

Ďalší diskutujúci evidentne so značne obmedzeným rozhľadom, do diskusie  napísal toto:

Vyzerá to hrozne. Keby sa to vtedy zaviedlo, dnes by sme o tom písali ako o gýči podobnom ako je nápis názvu kina. Nikde som také rárohy na cestách nevidel

To, že v rozhľade obmedzený jedinec nezaregistroval, resp. nepozná desiatky rokov zavedené štandardy vo svete, teda mimo priestor jeho pohybu neznamená, že štandardy nejestvujú a že by nemali byť  akceptované aj u nás.

Nie, určite nejde o gýč a samozrejme je nebezpečenstvom pre vývoj spoločnosti, ak takíto jedinci zastávajú dokonca dôležité funkcie vo vedení štátu, alebo samosprávy a pre svoj mentálny deficit brzdia vývoj a modernizáciu spoločnosti.

V USA, konkrétne v štáte Florida odkiaľ pochádza dokumentácia, sú farebne a reflexne zvýraznené aj stĺpy na ktorých sú osadené pre vodičov dôležité dopravné značky. Samozrejme, že len tie najdôležitejšie.

Obdobné označenie sme navrhovali v našom projekte  BEZPEČNÉ MESTO, ktorý však vedenie Mesta Sereď pred cca desaťročím žiaľ nepodporilo.

Obdobné bezpečnostné prvky sú štandardom samozrejme aj vo Veľkej Británii, Severnom Írsku, Írsku a ostatných štátoch vyspelej Západnej Európy.

Ale nielen tam. Slovensko a naše mesto už dávno predbehlo napr. aj Rumunsko a dokonca väčšina dedín, v ktorých pred niečo viac ako desaťročím nemali ani len vyasfaltované bočné cesty.

Áno, je to práve už spomenuté Rumunsko, ktoré nás predbehlo tak, že sa nám začína strácať za horizontom.

Štandardné a nami navrhované bezpečnostné prvky sú využívané aj v štátoch na severe Európy v Pobaltských štátoch Litve, Lotyšsku a Estónsku, kde je výrazne horšie počasie vrátane častej hmly častejšie ako u nás.

Ani Ukrajina už desaťročie čo do bezpečnosti cestnej premávky nie je pozadu a snaží sa bezpečnosť zvýšiť v maximálnej možnej miere.

Práve na Ukrajine sú priechody pre chodcov zvýraznené opätovne reflexne a to takto:

Ak si myslíme, že Slovensko je pupok sveta, mýlime sa. Vo využívaní štandardných bezpečnostných prvkov v doprave nás predbehli okrem už spomenutého Rumunska, dokonca aj krajiny Balkánu. Dopredu v bezpečnosti výrazné pokroky robí Kosovo, Albánsko a dokonca Bosna a Hercegovina.

Vedeniu mesta Sereď sme pred štrnástimi rokmi predstavili nielen v predchádzajúcom článku použité bezpečnostné prvky, ale aj ďalšie, ktoré sú štandardne používané v mestách na miestach, ktoré je potrebné viditeľne oddeliť od cestnej komunikácie (chodník, parkovisko a pod.), no nejedná sa o priestor mimoriadne frekventovaný, resp. nejedná sa o miesta exponované so zvýšenou  hrozbou kolízie napr. do ostrovčeka.

Ide o tieto reflexné bezpečnostné prvky:

Práve vyššie zobrazené  bezpečnostné prvky mali byť využité napr. pri OD Progres namiesto „veselých Veselického stĺpov“ vyhotovených snáď zo strategickej ocele a určite aj pred Slovenskou sporiteľňou na ul. M.R. Štefánika  namiesto odpadových betónov, ktoré vedenie mesta na desaťročie použilo ako zátarasy proti parkovaniu áut šikmo do cesty.

A prvky vhodné do historickej zóny v meste:

Nami navrhované bezpečnostné prvky teda bez najmenších pochýb patria práve do mesta a nie na diaľnicu. Tam je určené úplne iné dopravné značenie a to s braním zreteľa na rýchlosť akou sa autá pohybujú a teda ich viditeľnosť z pohľadu vodiča.

Všetky tieto prvky sme navrhovali v meste použiť už pred štrnástimi rokmi. Na vlastné náklady sme zakúpili, do mesta priviezli a odprezentovali to, čo bolo v danom momente najlepšie, najmodernejšie a žiaľ vo svete už štandardom.

Na Slovensku by sme boli buď prvé mesto aplikujúce medzinárodné štandardy, alebo minimálne medzi prvými. Nestalo sa. Vývoj vo svete, ale aj okolo nás sme ale jeho ignorovaním nezastavili, len sme ho zaspali…

– – –

Fotografie: (C) Milos Majko

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯
  1. Ach zas pán Majko nemusíte sa tváriť ako Boh. Namiesto toho aby ste nám tu napísal nejaký skutočne odborný materiál a presvedčil nás o potrebe krikľavých prvkov ste tu dali bez kontextu desiatky fotografií.
    Tak poďme poporadí.
    Fotografie z Japonska ukazujú krikľavé prvky na viacprudových cestách evidentne v exponovanej časti mesta, na tých užších potom v miestach KDE NIE JE CHODNIK.
    Z ysne fotografie kde sú reflexnými prvkami vyznačené prekážky sú samozrejme úplne iné riešenia a situácie ako riešili „vaše značenia“.
    Fotografie z USA rovnako, 4-prudova cesta a tam krikľavé prvky pochopiteľné.
    Keď zavítate fotkami do Európy tak samozrejme tam sú prvky, ktoré už nie sú krikľavé ale len reflexné, a také presne keď tak majú byť aj v Seredi. Jednoduchý čierny/šedý stĺpik s reflexnym pásom.
    A keď už sme pri nejakom skutočnom opodstatnení týchto prvkov, očakával by som nejakú analýzu koľkokrát za tých 14 rokov co tie úžasné prvky nemáme nabúrali vodiči do ostrovčekov pred kostolom, pri As, pri Židovských kúpeľoch. Výsledok je samozrejme 0. Takže to hovorí aj o ich opodstatnenosti.

  2. No vidíte.. A pritom nejaký chuj v parlamente pretlačil, spomaľovač a to aj v prípade, že je z rovnakého materiálu a rovnakej farby ako vozovka, nemusí byť označený dodatočnou zvyslou značkou a v Bratislave zas všetko, čo bolo aj za komunistov zvýraznené, napríklad červeno-bielo, sa teraz nejaký chuj rozhodol pretrpieť na „antracitovo“, takže v noci to nevidíte ani keď na to svietite.. 🤷🏼‍♂️

  3. Anonym 8:54,tá tvoja práca pre SOL,alebo lepšie povedané pre Majka,je stále náročnejšia,pretože pribúdajú čo raz viacej rozumné oponentne názory,a aj fakta.Ved ty budeš musieť písať a urážať vo dne v noci😄

  4. Rozumne a fakta? S tymto by si vyhral aj oskara vtipkara. A este, blbcov ako si ty netreba urazat. Vy ste urazeni uz od prirodzenia.

  5. Nemyslím si že ak sa niekomu nepáčia tie krikľavé farby v centre mesta tak je obmedzený. Tie čierne prípadne nerezové (sivé, šedé) s nejakým červeným, žltým, žlto-čiernym, atď. reflexným pásom by boli v meste OK, ale to čo ste prezentovali v predošlom článku kde sa venujete tejto problematike bolo naozaj moc.
    Inak anonym 8:00 má pravdu, koľko krát za tých 14 rokov nabúralo nejaké auto do ostrovčeka pri kostole, AS či kúpeľnom námestí, a keď tam nejaký dement aj nabúral bolo to naozaj preto že si ostrovček nevšimol alebo preto že je proste drbnutý a aj jazdí ako drbnutý? Zabránili by teda takémuto ťažkému intelektuálovi ktorý si vodičák kúpil, nie spravil, v tom aby nabehol na ostrovček ? Sú teda tieto miesta na komunikácii tak strašne kritické že tam musíme osadiť krikľavé ozruty? Nestačí tam osadiť čierny stĺpik s nejakým reflexným pruhom, prípadne len obrubník s odrazkami, nestačí ku prechodom na hlavných ťahoch nainštalovať odrazky na vozovku, naozaj potrebujeme mať celé mesto krikľavé len preto že ste to videli niekde v Japonsku?!
    Kto vlastne rozhoduje o tom že to je kritická časť komunikácie? Vy pán Majko? A každý kto nesúhlasí je obmedzený?
    To že ste odfotili tie krikľavé ozruty na potulkách po Zemi neznamená že to je správne a rozhodne to neznamená že tak ako na vašich fotografiách to vypadá v každom meste Rumunska, Írska, GB, Litvy atď. Možno v Japonsku to tak vypadá v každom meste a naozaj tam reflexnými farbami označia naozaj všetko, no to neznamená že tak to má byť a že sa to nedá spraviť aj inak. Či?!
    Možno keď mi použijeme niečo decentnejšie tak sem príde japonský turista (proste nejaký japonský Majko) a zverejní v Japonsku článok o tom ako to je dobré u nás a že u nich (v Japonsku) je všetko zbytočne krikľavé a škaredé …
    Alebo sme všetci obmedzení a nerobíme nič iné len chľastáme v krčmách tretej cenovej … ktovie kde je pravda.

  6. jasne nalepme na všetko reflexne prvky a hurá bašáles Sered pripravená na kolotoče.
    To že tu ukrajinci behajú na autách ktorí ani nechodili reálne do autoškoly len si kúpili vodičák za pár hrivien je v poriadku…
    Ďalšia vec ktorá sa deje je to že ukrajinci ktorí su v úvodzovkách „utečenci“ si na svk nevedia spraviť vodičák keďže potrebuju doklady z ukrajiny tak slovesnko sa stalo jedným veľkým ihriskom na trenovanie začiatočníkov ktorí sa tu na našich cestách učia soferovať.
    Ale reflexne nálepky to samozrejme vyriesia a najlepsie už dopredu s dákou podpísanou firmičkou….
    V prvom rade treba riešiť tvrdo neprispôsobivých šoférov a nie tapetovať mesto

  7. poculi sme slovo pana ( majka) aleluja,aleluja vyber majka strc tam chujaaaa.
    neviete ,ze ste vsetci sprosti a obmedzeni?kto sa z bohom porovnava bude povolany.

  8. nerobme zo Serede lunapark. Nepremenme mesto na gycove hnojisko. Majko viem ze chces zarobit ked sa teraz zmenilo vedenie mesta, ale skus to inak. Tadialto cesta asi nepovedie. V Seredi neni tolko miest kam by sa dali osadit tie tvoje cirkusantske palicky. Nic v zlom Milosko ale netrapos uz. Snad 10 paliciek od teba mesto kupy nech das uz pokoj.

  9. uz v garazi,vyraba farebne svietiace stlpiky,budu modro zlte,budu vsade po celej seredi,caputova pride prestrihnut pasku,mozno pride aj kuzelnik pardon zelensky.

Comments are closed.

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img