ISSN 1337-8481

streda, 24. apríla, 2024

Čo má spoločné LIRE a Poznań?

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

Základná škola Jana Amosa Komenského v Seredi spolu s tromi univerzitami s medzinárodnou povesťou zo Slovenska, z Čiech a Poľska, základnými školami z Čiech, z Poľska a vydavateľstvom zo Slovenska spolupracuje na medzinárodnom projekte LIRE (Language Interpretation through REading) od septembra 2020 (viac o projekte https://projectlire.com/ alebo https://www.facebook.com/LIRE-107816627711670). Druhé medzinárodné stretnutie partnerov, ktorého sa zúčastnili Mgr.A.Droppová,  Mgr. J.Fogelová, PaedDr. P.Krivosudská, Mgr. L.Ostrížová, Mgr. Práznovská  sa uskutočnilo od 14.3. do 18.3.2022 v poľskom meste Poznań.

Poznań – mesto, ktoré dýcha históriou sa nachádza na západe Poľska, je hlavným mestom Veľkopoľského vojvodstva a taktiež je jedným z najstarších poľských miest. Už od svojho vzniku ťažilo zo svojej strategickej polohy medzi riekami Varta a Cybina a bolo nielen pevnosťou, ale taktiež dôležitým kultúrnym a politickým centrom. Prvý historicky doložený vodca kmeňa Polanov si práve v Poznańi postavil svoje sídlo.

V polovici desiateho storočia tu postavili prvú baziliku v Poľsku – Baziliku svätých apoštolov Petra a Pavla, ktorú sme mali možnosť navštíviť aj my. Počas storočí prešla mnohými prestavbami, takže jej podoba sa menila z predrománskej cez románsku, gotickú, barokovú, až po neoklasicistickú. Na tomto majestátnom mieste sú pochovaní členovia poľskej dynastie Piastovcov.

V 13. storočí dal v Poznańi na pravom brehu rieky Varty postaviť hrad vojvoda Přemysl I. Veľkopolský, v 14. storočí bol tento hrad najväčším v Poľsku a dnes je jednou z najnavštevovanejších pamiatok v meste. Hrad pozostáva z mohutnej veže a priľahlého paláca, história však k nemu vôbec nebola ústretová. Niekoľkokrát vyhorel, v 18. storočí ho zničili švédske vojská, v 19. storočí bol zdevastovaný pruskými vojskami a v 20. storočí sa stal terčom delostreleckej paľby. Hrad bol čiastočne zrekonštruovaný a dnes sa pracuje na tom, aby bol zrekonštruovaný úplne.

Historický nádych Poznańi nedodávajú iba dve už spomínané najväčšie historické pamiatky. Práve naopak celé mesto je popretkávané malebnými uličkami lemovanými historickými budovami a dláždenými mačacími hlavami. Na každom rohu striehnu domy postavené v rôznych štýloch a farbách, utešené kaviarničky so skrytými terasami a záhradkami, učupené medzi majestátnymi budovami, ale najmä zaujme podľa nás najkrajšia časť mesta – Starý Rynek. Je to námestie v objatí farebných historických budov, v strede ktorého sa nachádza renesančná radnica, na ktorú v roku 1551 nainštalovali hodiny s dvoma kozami. Každý deň na poludnie sa na veži nad hodinami otvoria dvere, vykuknú na vás dve kozy, ktoré sú ovládané hodinovým mechanizmom, a dvanásťkrát do seba narazia hlavami. Nanešťastie, celá námestie spolu s radnicou v dobe našej návštevy prechádzalo rekonštrukciou, takže sme nemali možnosť radnicu navštíviť, ani si pozrieť zápas tých dvoch slávnych poznańských kôz.

Cieľom našej návštevy  v Poznańi bola partnerská škola Społeczna Dwójka. Po príchode nás čakalo príjemné prekvapenie v podobe občerstvenia, ktoré pre nás pripravili poľskí kolegovia. Pani riaditeľka nás privítala v zborovni, ktorá sa nachádza v suteréne budovy. Koordinátorka projektu Erasmus + v Poľsku, učiteľka anglického jazyka Anne Lallouet nás predstavila kolegyniam vyučujúcim anglického jazyka, s ktorými sme v nasledujúcich dňoch úzko spolupracovali a vymieňali si skúsenosti týkajúce sa výučby anglického jazyka na našich školách.

Jednou z hlavných hodnôt poľskej školy, ktorú sme mali možnosť navštíviť, je človek (žiak, učiteľ, rodič), ktorý nájde svoj potenciál. Osobitým znakom tejto školy je sova, ktorá symbolizuje nielen múdrosť, ale aj schopnosť roztiahnuť krídla a lietať.

Napriek tomu, že sa nejedná o súkromnú školu jej chod je v značnej miere financovaný rodičmi, ktorých deti sa na školu dostali po užšom výbere. Žiaci začínajú vyučovací proces prevažne o 8:10 a často končia v neskorých poobedných hodinách. Zaujímavosťou je, že od 1. ročníka majú 2 cudzie jazyky, na výučbu ktorých dávajú nielen učitelia ale aj rodičia veľký dôraz.

Priestory školy sú menšie avšak moderne vybavené. Triedy disponujú primeraným materiálno-technickým vybavením. Mali sme možnosť nahliadnuť do farebne upravenej jedálne, ktorá pôsobí veselým dojmom. Na škole sa takisto nachádza knižnica, ktorá je plná poľskej či cudzojazyčnej literatúry.

Na škole, ktorá ponúka vzdelanie cca 360 žiakom, sme strávili hodnotné dni, počas ktorých sme boli svedkami rôznych inovatívnych prístupov a metód na hodinách anglického jazyka.

Zaujímavé boli hlavne observácie (náčuvy) na hodinách anglického jazyka, na ktorých sa učitelia slovenského tímu zúčastňovali od pondelka do štvrtka v rôznych triedach 1. aj 2. stupňa. Tu sme v súvislosti s projektom LIRE porovnávali spôsob práce a testovanie ročníkových čítaniek. Poľské vyučujúce pripravili inšpiratívne a interaktívne hodiny, na ktorých nám predviedli overovanie plánov a prácu s dobrodružnými knižkami Treasure Island (Ostrov pokladov) a The Jungle Book (Kniha džunglí). Učitelia pracovali s malými skupinkami žiakov a veľmi pozitívne hodnotíme aj prácu poľských žiakov, ktorí už v nižších ročníkoch aktívne komunikovali so svojimi vyučujúcimi v anglickom jazyku. Pozorovanie výchovno-vzdelávacieho procesu nám prinieslo nové možnosti, ktoré budeme môcť využiť pri výučbe našich žiakov.

Poľskí žiaci boli našou prítomnosťou na hodinách možno trošku prekvapení, ale o to viac to zvýšilo ich motiváciu pracovať, dokonca sa našli aj odvážlivci, ktorí sa nehanbili nás osloviť, porozprávať sa v angličtine a prezradiť niečo viac aj o sebe.

Poľských žiakov sme potešili milými pohľadnicami, ktoré sme im priniesli zo Slovenska od našich študentov. Tí sa im v krátkosti v anglickom jazyku predstavili a pripojili aj pár viet o našom meste a krajine. Naši najmladší, prváčikovia, vďaka svojim pozdravom, vyčarili úsmev na tvárach poľským druháčikom.

Bodkou nášho pôsobenia na poľskej škole boli aktivity, ktoré sme pre poľských študentov pripavili my, vyučujúce zo Slovenska. Spoločne sme si zatancovali a zaspievali slovenskú pieseň „Tancuj, tancuj“, z čoho mali evidentnú radosť a zážitok. Prezreli si virtuálnu prehliadku našej školy Jana Amosa Komenského. Poľskí žiaci boli priestormi slovenskej školy nadšení a radi by ju navštívili aj „naživo“. Už pri rozlúčke sa zaujímali o to, kedy plánujeme ďalšiu návštevu😊.

Byť súčasťou medzinárodného projektu a podieľať sa na produkcii  zmysluplných materiálov je pre učiteľa vždy inšpiratívne. Na spoločnom stretnutí v Poznani učitelia základných škôl a akademici z univerzít overovali metodický učebný materiál anglických kníh pozorovaním hodín čítania v anglickom jazyku. Po týchto pozorovaniach prebiehali v univerzitných priestoroch spoločné intenzívne workshopy a tréningy učiteľov.

Originálne materiály pre interaktívnu platformu vytvorilo sedem akademikov z Masarykovej  niverzity v Brne, z Prešovskej Univerzity P. J. Šafárika a z Univerzity Adama Mickiewicza v Poznani. Tréning a workshopy učiteľov v Poznani viedli Mgr. Lucia Podroužková, Ph D. z Masarykovej univerzity, Pavel Sheffler, Ph. D. a Mgr. Anna Domiňska – obaja z univerzity A. Mickiewicza.  Rôznorodé prednášky sa zameriavali na motiváciu čítania v cudzom jazyku, využitie textu pri  modulovom rozprávaní a pri rozvoji kritického myslenia. Inovatívne postupy poskytli učiteľom okamžitú spätnú väzbu aj nové pohľady na prínos cudzojazyčného čítania pre detského čitateľa. Zaujímavé workshopy pani Podroužkovej prakticky ukázali možnosti terapeutického využitia knihy pri zvládaní emočného zaťaženia detí. Na komplexné využitie textu zameral svoje prednášky pán Sheffler – dokázal učiteľom, že literárny text možno rovnako dobre využiť pri nadobúdaní gramatických aj rečových spôsobilostí. Pani Domiňska zasa prinútila učiteľov zamyslieť sa a osvojiť si správnu tvorbu otázok k textu tak, aby podporovali rozvoj myslenia detí na všetkých úrovniach.

Aj keď tieto intenzívne tréningy často končili vo večerných hodinách, energetizovali učiteľov do práce s novými, príťažlivými postupmi. Dobrý učiteľ jednoducho chce svojim žiakom okrem vedomostí poskytnúť aj zážitok a zdroj pomoci na zvládnutie ich detských problémov. A práve túto možnosť nám dáva práca s čítankovou literatúrou.

Týždeň v poľskej škole sa naozaj vydaril a náš slovenský tím sa vrátil domov plný nových informácií, skúseností,  zážitkov a pozitívnych dojmov.

Tím ERASMUS + zo ZŠ Jana Amosa Komenského

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img