S. Síthová: Inkluzívne vzdelávanie čaká výrazná podpora

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

MŠVVŠ SR |MM|  Ministerstvo školstva zavádza komplexné riešenia v oblasti inklúzie. V zákone sa po prvýkrát objavuje definícia inklúzie, zavádzajú sa školské podporné tímy, definuje sa reforma poradní, rozširujú sa možnosti dokončenia základnej školy. Rezort tiež pripravil stratégiu na zníženie prepadávania a z Plánu obnovy vyčlenil prostriedky na doučovanie, reformu poradenského systému aj na debarierizáciu budov škôl.

Inkluzívne vzdelávanie, teda vzdelávanie žiakov s ohľadom na ich rôznorodé potreby, je po prvýkrát ukotvené v zákone. Z filozofie, kedy na škole izolovane pracuje jeden zamestnanec s jedným žiakom so špeciálnymi potrebami, sa prechádza na systém komplexných inkluzívnych tímov. Školské podporné tímy nie sú určené pre jedného žiaka, ale pracujú s každým žiakom na škole, ktorý to potrebuje. Zároveň fungujú ako prvá úroveň poradenského systému.

„Ak má žiak problémy, napríklad ADHD, dyslexiu či autizmus, rodič nebude musieť cestovať niekoľko kilometrov do poradne a čakať, kým sa jeho dieťa dostane na rad. Žiak dostane základnú pomoc a podporu priamo v škole u školského podporného tímu. Ten mu pomôže prekonať prekážky a ťažkosti, zvládnuť vzdelávací proces či uspieť v škole,“ približuje problematiku štátna tajomníčka ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Svetlana Síthová.

„To je takzvaná prvá úroveň poradenstva. Ak budú problémy pretrvávať, nasledujú ďalšie úrovne: školský špeciálny pedagóg, všeobecné centrum poradenstva a napokon špecializované centrum poradenstva. V ňom sa poskytuje vysokošpecializovaná činnosť ako komplexná diagnostika, rehabilitácia či terapia. Rodičia tak nájdu základnú pomoc priamo v škole a v prípade potreby budú postupovať ďalej,“ objasňuje Svetlana Síthová základné princípy zmien v poradenskom systéme. Vznikne tiež spoločný portál evidencie klientov, ktorý uľahčí výmenu informácií, vďaka čomu sa zavádza aj užšia spolupráca poradne so školou a podporným tímom.

Osobitnú pozornosť venuje rezort aj žiakom so zdravotným znevýhodnením, žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakom v riziku. „Pripravili sme stratégiu na zníženie opakovania ročníka. Je to systém pravidiel, ktorými sa školy riadia, aby pomohli žiakom, ktorí zaostávajú. Zároveň prinášame podporné opatrenia, ktoré poskytujeme žiakom, aby nemuseli ročník opakovať a mohli v škole uspieť. Tým hlavným opatrením je doučovanie, na ktoré sme vyčlenili 3,75 milióna eur,“ uvádza Svetlana Síthová.

- Inzercia -

Ďalšími opatreniami sú preplatenie školských klubov detí pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, či vytvorenie pozícií pomocných vychovávateľov v materských školách, ktorí pracujú so žiakmi so zdravotným či iným znevýhodnením. V Pláne obnovy a v eurofondoch tiež ministerstvo vyčleňuje financie na debarierizáciu budov škôl, aby sa tak sprístupnili žiakom na invalidnom vozíku či žiakom s telesným znevýhodnením.

Ministerstvo školstva tiež prináša nové možnosti takzvaného „druhošancového vzdelávania“ a získania nižšieho stredného vzdelania. Tie sú určené pre tých, ktorým sa v minulosti nepodarilo dokončiť základnú školu a majú záujem to napraviť. Môžu tak urobiť tromi spôsobmi. Prvou možnosťou budú komisionálne skúšky, ktoré zadefinuje Štátny pedagogický ústav. Ďalšou bude požiadanie o externé testovanie. Treťou možnosťou bude druhošancové vzdelávanie, ktoré sa rozširuje. Okrem stredných škôl a bežných základných škôl ho budú môcť poskytovať aj špeciálne školy.

V zákone tiež ostáva možnosť prípravných ročníkov pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. V minulosti boli zrušené prípravné ročníky pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a ich úlohu nahradila povinná predškolská dochádzka.

 

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -
Obnoviť ⭯

Pridať komentár

Zadajte svoj komentár!
Zadajte vaše meno

UPOZORNENIE:
– Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
– Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
– Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov – prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
– Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
– Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
– Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
– Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články