Príslušníčka Mestskej polície v Seredi v minulosti získala prvé miesto ako Fitness Model.

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Lenka Kováčová pred niekoľkými mesiacmi rozšírila rady Mestských policajtov v Seredi. Táto mladá, sympatická a na prvý pohľad útla východniarka dozerá v našom meste na poriadok a dodržiavanie zákonov. V nasledujúcich riadkoch Vás presvedčíme, ako veľmi dokáže prvý pohľad klamať. Lenka totiž vôbec nie je taká krehká ako vyzerá. Venuje sa fitness a má za sebou mnohé úspechy.

Ako dlho sa venujete fitness a ako ste sa k tomuto športu dostali?

Svet fitness sa stal mojou súčasťou v roku 2015, kedy som začala pravidelne navštevovať fitness centrum. Moje začiatky vo fitku boli vedené kamarátom, ktorý
v tom “lietal” už dlhšie. Jedného dňa ma oslovil tréner, majster a bývalý prezident federácie SZKFB, ktorý vychoval 28 Majstrov Sveta, Európy, Klaudia Kinská. Marieta Žigalová, Silvia Czine, Dorota Nagy, Katarína Brinská. Zoltan Toth, Jozef Nagy, atď., či by som to nechcela skúsiť aj na pódiu. Bola to pre mňa česť a výzva, ktorá sa neodmieta, aj keď som nevedela, čo všetko zahŕňa tento šport a hlavne príprava.

Venovali ste sa v mladosti aj iným športom?

Od mala som športovala, asi to mám v génoch, otec v mladosti tiež cvičil a pomenej sa venoval kulturistike (Aký otec, taká dcéra :)). V mladosti som sa venovala pasívne všeličomu, hrala som volejbal i futbal za školu, väčšinu času som trávila s chlapcami, takže som bola aktívnejšia.

Na súťažiach ste už získali rôzne prestížne tituly a ocenenia. Mohli by ste vymenovať tie najprestížnejšie?

Každá súťaž je svojim spôsobom prestížna, ja sa pohybujem v amatérskych kruhoch, neživým sa tým a nikdy som to v pláne nemala. Federácie, ktoré som zastupovala a v dnešnej dobe zastupujem sú skôr pre tých, ktorí nemajú vysoké ambície vo fitness, nechcú preraziť do sveta, chcú si to buď vyskúšať alebo ich to jednoducho baví.
Za seba môžem povedať, že súťaže a ocenenia, ktoré som získala mi pomohli vo sfére trénerstva. Štúdium, prax a vedomosti som nadobudla pomocou najlepších trénerov a majstrov sveta, ktoré som aplikovala na tréningoch s mojimi klientmi, aj toto bolo dôvodom, že som do toho šla.
Či boli najprestížnejšie, neviem, ale pre mňa boli oknom do sveta fitness, keď som prvýkrát stála na pódiu sama za seba, písal sa rok 2016. Boli to Medzinárodné majstrovstvá Slovenska, kedy som sa umiestnila vo finále na 5. mieste v kategórií Bikini a Sport Model.

Aký svoj úspech považujete za najvzácnejší či najdôležitejší?

Všetky moje úspechy, či je to 5. alebo 1. miesto považujem za dôležité, pretože ma motivovali byť lepšou každým dňom. No najvzácnejší moment pre každého športovca je, keď sa stane šampiónom, o tom niet pochýb. Je to uznanie za vašu drinu. Pre mňa to bol rok 2017, keď som sa umiestnila na 1. mieste na ICN-Road to the Natlympia cup v Prievidzi v kategórii Fitness Model. Ten pocit Vám už nikto nevezme. Je to víťazstvo nie len moje, ale i tých, ktorí stáli pri mne. Bez nich by som to nedokázala, za to im patrí veľká vďaka!

Opíšte prosím našim čitateľom, ako vyzerá taká príprava na súťaž?

Každá príprava je individuálna, obzvlášť u mňa. Nie som z tých, ktorí idú cez svoje zdravie, len aby uspeli. Posledné 2 roky mám prípravu podľa seba. To znamená, že neberiem žiadne doplnky, výhradne mesiac pred súťažou, aj to len aminokyseliny a spaľovač tuku, samozrejme okrem vitamínov a minerálov, ktoré sú dôležité pre telo a imunitu. Je to ťažší proces, ale ako som už spomínala, nie je to môj živiteľ, je to moje hobby.
Klasická príprava na súťaž zahŕňa v prvom rade pevnú vôľu a chtíč. Najdôležitejšia časť celej prípravy je strava, čo znamená váženie, krabičkovanie, odopieranie, stravovanie v presný čas a to 5-6x denne. 20 % z prípravy tvorí kvalitný tréning. V súťažnej príprave trénujem každý deň, z toho jeden deň mám odpočinok respektíve kardio. Tri týždne pred súťažou dávam dvojfázové tréningy, ráno kardio a poobede silový tréning. Druhý týždeň pred súťažou je dôležitý, musíte poznať svoje telo, aby ste vedeli odhadnúť, čo potrebujete a čo nie. Posledný týždeň je náročný, strácate elán, energiu a chtíč. Deň pred súťažou vyradíte vodu, máte povolenú kávu, aj to iba s mierou. Keď sa rozhodnete, že sa vydáte na cestu fitness, musíte to chcieť a byť odhodlaný, inak to nemá význam a je to strata času i peňazí. Očakávaný deň D, je vaša odmena za vytrvalosť, pre mňa druhé Vianoce, keď si konečne môžete dovoliť niečo sladké. Moje prebudenie začína s domácim džemom, ryžovými chlebíkmi a samozrejme s extra silnou kávou.

V tomto športe je, ako ste spomínali rozhodujúca aj strava. Viete nám prosím priblížiť ako vyzerá jedálniček športovca počas obdobia kedy sa pripravuje na súťaž a kedy má kľudové obdobie?

Strava tvorí 80% procesu, je základným kameňom v každom športe. Jedálníček každého športovca je v podstate rovnaký a zároveň odlišný. Stručne vám priblížim svoju stravu počas prípravy. Základom sú bielkoviny, čo tvorí v prvom rade mäso (hydina, hovädzie, ryby), ďalej sú to vajíčka, občas mliečne výrobky (biele jogurty). Zaraďujem do svojej stravy aj konzervy ako tuniak vo vlastnej šťave a losos. Moje sacharidy tvoria v podstate ryža a zemiaky. Sú to polysacharidy a cukry ako monosacharidy, ktorú tvorí fruktóza (čerstvé ovocie ako banány a jablká). Tuky, myslím tým zdravé tuky v mojom jedálničku nesmú chýbať a nemali by chýbať u každého jednotlivca. Moje tuky v príprave aj mimo nej tvoria hlavne orechy (natural), oleje ako olivový, kokosový… V neposlednom rade a najdôležitejšie sú vitamíny a minerálne látky. Samozrejme potrebný je pitný režim a to čistá voda. Zelenina, tam hranice nekladiem.
Počas prípravy je dôležité, aby ste mali po ruke váhu, pretože každú potravinu musíte vážiť, okrem zeleniny. Konkrétnejšie vám opíšem jeden deň mojej stravy v príprave a mimo nej.

Strava v príprave, týždeň pred súťažou, bez soli:

Raňajky: 50 g ryba (kuracie prsia na vode), zelenina
Desiata: 50 g ryba (kuracie prsia na vode), zelenina
Obed: 50 g ryba (kuracie prsia na vode), zelenina + 50 g ryža
Olovrant: 100 g ryba (kuracie prsia na vode), zelenina
Večera: 50 g ryba (kuracie prsia na vode), zelenina

Strava offseason (…niečo z mojej stravy):

Raňajky: Ovsené vločky, banán, škorica
Kuracia šunka s vysokým podielom mäsa, ryžové chlebíky 2ks (celozrnné
pečivo), zelenina
Vajíčka 2ks, ryžové chlebíky 2ks (celozrnné pečivo), zelenina
Desiata: ovocie
Obed: Mäso (kuracie, hovädzie, ryby), ryža (zemiaky), zelenina
Olovrant: Orechy (natural), biely jogurt, horká čokoláda (min. 70%)
Večera: Vajíčka 2ks na tvrdo, zelenina
Tuniak vo vlastnej šťave, zelenina

Ako som v úvode spomínala ste zamestnaná, takže toho voľného času asi nemáte veľa. Ako vyzerá Váš tréning v súčasnosti? Koľkokrát do týždňa trénujete?

V súčasnosti je to ťažké, keďže je situácia aká je. Sme pravidelne v práci, ťaháme 12 hodinové služby, pracujeme na zmeny, ranná a nočná. Keď mám voľno, tréning nesmie chýbať. Väčšinou cvičím skoro ráno, ak sa dá, najlepšie doobeda. Sú dni, keď som naštartovaná a dávam dvojfázové tréningy. Rada chodím behať, to je moja záchrana i teraz v dobe koronavíru. Ak mi vydá pracovná doba, trénujem každý deň i ráno po nočnej.

Vy máte kvalifikáciu aj ako trénerka a inštruktorka nielen fitness ale aj kulturistiky, fitboxu či aeroboxu. Je záujem o tento druh športu?

O trénera fitness záujem je a stále bude. Nie každý sa vie orientovať vo fitku a to nehovorím o správnom cvičení. Musím napísať, že nie je tréner ako tréner, kvalifikácia a odborný papier ešte nič neznamená. Ak nie ste vo fachu a nemáte žiadnu prax, ani skúsenosti ako chcete trénovať iných ľudí? Dobrá rada pre začiatočníkov, zistite si recenzie o vašom budúcom trénerovi, ak má za sebou progresy klientov a sám tréner je športovo zdatný, tak do toho, za skúšku nič nedáte.
Áno, som aj inštruktorka Fitboxu a Aeroboxu. Tieto dve skupinové cvičenia sú si podobné. Rozdielom medzi nimi sú totemy. Vo Fitboxe trénujete na totemoch, je to bezkontaktný šport, takže je bezpečný a na Aeroboxe cvičíte s vlastnou váhou, čo je o dosť obtiažnejšie, keďže musíte stále udržiavať rovnováhu.
Myslím si a z vlastnej skúsenosti môžem napísať, že záujem je veľký. Je to skupinové cvičenie nielen pre ženy, ale aj mužov, deti i športovcov. Je to bojový šport spojený s hudbou a zábavou. Mnoho ľudí sa potrebuje odreagovať, toto je ideálne cvičenie na psychiku a v jednom precvičíte komplet celé telo, takže ho krásne vyformujete, o kondícií ani nehovorím.

Rozhovor robíme v období lockdownu ale nedá mi neopýtať sa, venujete sa za normálnych okolností trénerstvu aj v súčasnosti? Alebo už ste túto činnosť zavesili na kliniec?

Ako ste už uviedla na začiatku, pred pár mesiacmi som sa presťahovala z východu do Serede. Sťahovanie bolo už v dobe koronavíru, takže vôbec som neuvažovala o trénerstve, jednak bolo pre mňa všetko nové, nič a nikoho som tu nepoznala, takže v súčasnosti sa trénerstvu nevenujem.
Či sa v budúcnosti vrátim k trénovaniu, ešte sama neviem.

Mať krásne vypracované telo je snom mnohých mladých ľudí. Čo by ste teda poradili tým, ktorí s cvičením ešte len začínajú?

Mať sny nestačí, musíte preto aj niečo spraviť. Začiatky sú ťažké, to vie každý, no nie každý vytrvá. Príde moment, keď sa vám bude zdať, že to nejde alebo už budete mať dosť a to je tá chvíľa, kedy sa musíte rozhodnúť, či to stojí za to a vytrvať. Áno, ľahko sa to píše, ale víťaz je ten, ktorý sa nevzdáva. Moja rada je ísť na to s rozumom, máme len jedno telo a jedno zdravie, dajte si poradiť profesionálom.

Aký je Váš najkrajší zážitok zo sveta fitness?

Hmm, najkrajšie zážitky pre mňa sú momenty, keď sú moji priatelia, rodina, klienti na mňa hrdí, keď ma prídu podporiť, aj keď vedia, že tam nemusia trčať celý deň, pretože je to zdĺhavý proces, ale sú tam a fandia mi. Je to obrovská podpora pre súťažiaceho, dodá vám to energiu a ste odhodlaný zvíťaziť. Patrí vám veľké ĎAKUJEM.

V súčasnosti pracujete ako príslušníčka Mestskej polície v Seredi, prečo ste si vybrali ako povolanie prácu policajtky?

Práca policajta je povolanie, kde nemáte každodennú rutinu, ste v pohybe, nesedíte za počítačom 8 hodín denne. Nikdy neviete, čo vás čaká, musíte byť obratný a vynájsť sa v každej situácii. Sedavé zamestnanie nie je nič pre mňa. Musím dodať, že aj uniforma ma priťahovala. Je to povolanie, ktoré vám poskytuje istotu. Doteraz som podnikala a podnikám v oblasti športu, ale momentálna situácia nám podnikateľom zamiešala karty, takže som vďačná za prácu policajtky a navyše mám úžasných nadriadených i kolegov. Je to práca, ktorá ma baví a ktorú chcem vykonávať.

Prekvapilo Vás niečo na tejto práci?

So všetkým, čo patrí k pracovnej náplni som bola oboznámená a dostatočne vycvičená, takže zatiaľ ma nič prekvapivé nestretlo.

Museli ste už pri nejakom zásahu použiť silu a spacifikovať páchateľa?

Som tu krátko a za ten čas som nemusela použiť žiadnu silu, hmaty, či chvaty a už vôbec zbraň. Máte tu v Seredi vzorných občanov. 🙂

Máte nejaké plány do budúcna? Určité ciele, ktoré by ste si chceli splniť?

Plány mám určite, hlavne v oblasti podnikania. Cieľom v pracovnej sfére je byť dobrou policajtkou a podávať dobrý výkon v službe. V oblasti fitness samozrejme naďalej vyhrávať 🙂

Lenke ďakujem za rozhovor a v mene čitateľov jej prajem veľa osobných aj pracovných úspechov. 

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články