Klienti DD a DSS v Seredi prežili a ešte stále prežívajú náročné obdobie

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Klienti DD a DSS v Seredi majú za sebou náročné obdobie. Kým minulý rok to vyzeralo, že pandémia toto zariadenie obíde bez vážnejších následkov, neskôr tu korona udrela plnou silou. To sa odzrkadlilo v počte nakazených klientov aj zamestnancov.

„Už vianočné sviatky boli v zariadení smutné. Mali sme mnoho nakazených klientov aj pracovníčok a tak museli byť všetci izolovaní na izbách bez možnosti spoločnej večere, modlitby či posedenia pri stromčeku. Ja osobne som s vedúcou soc. oddelenia Hermínou Motyčákovou v ochranných odevoch rozdali darčeky našim zverencom na izbách. Plakali oni a plakali sme aj my,“ opisuje najhoršie chvíle v zariadení riaditeľka Milada Floriánová.

Priestory domova boli rozdelené na zelenú a červenú zónu. Dezinfekcia, ochranné odevy či meranie teploty sa stali súčasťou bežného života. Návštevy boli a aj sú stále prísne zakázané. „Ale viete, sú prípady, keď vidím, že starký alebo starká sú v zlom psychickom stave, kedy už ani denné telefonáty s príbuznými nepomáhajú. Vtedy povolím, aby rodinní príslušníci prišli do vestibulu a so starkými sa videli aspoň cez sklenené dvere. Verte, srdce nám ide odtrhnúť, keď vidíme plač na oboch stranách,“ pokračuje riaditeľka a dodáva, že výnimku robí aj v prípade, keď je klient v terminálnom štádiu. Vtedy pustí príbuzných rozlúčiť sa so svojim rodinným príslušníkom. V ochranných odevoch s respirátormi a štítmi im doprajú posledné dotyky a posledný pohľad….

Celkom bolo zo 115 klientov do dnešného dňa 84 pozitívnych na ochorenie Covid a zo 64 zamestnancov bolo pozitívnych 48. Na počudovanie práve klienti mali miernejší priebeh ako pracovníci zariadenia. Riaditeľka si to vysvetľuje aj tým, že klienti užívajú pravidelne vyššie dávky vitamínov D, Zn, C, a Mg. Denne dostávajú množstvo ovocia a pitný režim majú doplnený bylinkovými čajmi niekoľkokrát denne.

Aj napriek veľkému počtu pozitívnych zamestnancov, musel domov fungovať na sto percent: nielen kuchyňa, práčovňa, upratovanie ale najmä starostlivosť o klientov. Mnohých je treba kŕmiť, prebaľovať, robiť im dennú hygienu alebo s nimi cvičiť. Pracovníčky zaskakovali jedna za druhú, ťahali denné aj nočné zmeny, trpeli nedostatkom spánku a fyzickú únavu striedala psychická. Dnes už vedia, že sa ako kolektív vedia spojiť a ťahať za jeden povraz. Práve ľudia z takýchto odvetví vedia najlepšie povedať, že zdravie je to najdôležitejšie v živote.

Trnavský samosprávny kraj poskytoval a stále poskytuje zariadeniu všetky potrebné ochranné a dezinfekčné prostriedky. Pomoc vo veľkom prišla napríklad aj zo spoločnosti Amazon a v neposlednom rade sa vo všetkom mohli klienti aj zamestnanci spoľahnúť na Mesto Sereď. Primátor Tomčányi sa o situáciu v zariadení pravidelne informoval a bol kedykoľvek k dispozícii pomôcť.

Dňa 22. 2. bolo prvou vakcínou Pfizer zaočkovaných 26 klientov. Ostatní boli buď po prekonaní ochorenia Covid alebo mali obavy z komplikácií a tak s vakcináciou čakali. „Všetkým sme trpezlivo vysvetlili systém očkovania, možné následky a komunikovali sme aj s rodinnými príslušníkmi. Nič nebolo nasilu, všetko sme konali na báze dobrovoľnosti,“ vysvetľuje riaditeľka. Nikto z vakcíny nemal žiadne následky či komplikácie. Preto aj tí, ktorí boli proti očkovaniu, si to napokon rozmysleli.

Ďalší vakcinačný deň bude v zariadení 22.3. Celkom bude potom už zaočkovaných 82 klientov. Čo sa týka zamestnancov, tak 32 je už zaočkovaných oboma dávkami.

Momentálne v zariadení nie je nikto pozitívny. Dokedy tento stav vydrží nikto nevie. Všetci sú stále ostražití. V okolitých domovoch sa objavujú prípady, že sa klienti nakazili po druhý krát. Aj preto tu naďalej dodržiavajú prísne opatrenia. Testovanie v zariadení prebieha raz týždenne u zamestnancov a raz za dva týždne u klientov.

„Zatiaľ máme všetci negatívne výsledky a veľmi si želáme tento stav udržať. Pokiaľ to situácia dovolí, radi by sme umožnili aj návštevy. Samozrejme za určitých podmienok. Touto cestou vyjadrujem obdiv našim klientom za ich trpezlivosť, disciplinovanosť odhodlanie a vieru, ktorá nám všetkým pomáha to celé zvládnuť. Veľké ďakujem patrí aj našim zamestnancom, ktorí dokázali, že sú ľudia na pravom mieste. Prežili sme a ešte stále prežívame veľmi náročné obdobie,“ končí rozhovor riaditeľka Floriánová.

Všetci dúfajú, že sa čím skôr budú môcť vrátiť do normálneho režimu. V zariadení už teraz plánujú rôzne novinky, čo sa týka výstavby či kultúrnych podujatí. Domov dôchodcov nadväzuje po novom aj cezhraničnú spoluprácu s ďalšími DSS-kami. Keďže sme aj my boli pravidelnými návštevníkmi zariadenia, už teraz sa tešíme na spoločné stretnutie.

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články