ISSN 1337-8481

utorok, 23. apríla, 2024

Zbierka Železničného múzea sa rozrástla o „nový“ 99 ročný vozeň  

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

ŽSR |MM| Železničné múzeum patriace pod Železnice Slovenskej republiky sa od minulého týždňa rozrástlo o nový, takmer storočný artefakt. V roku 1921 vyrobila Vagónka v Kopřivnici na základe objednávky Československých dráh sériu dvojnápravových krytých nákladných vozňov. Medzi nimi bol aj vozeň s výrobným číslom 44234, ktorý dostal označenie Ggz 112-171. Po zaradení do prevádzky sa na prepravách tovarov podieľal niekoľko desaťročí, následne po úprave slúžil ďalšie desiatky rokov v mostárskom stavebnom vlaku. V týchto dňoch sa preňho začína ďalší železničný život – múzejný.

Predmetný vozeň bol po zrušení pravdepodobne v polovici 50. rokoch 20. storočia upravený na tzv. energovozeň, čiže vozeň vezúci elektrocentrálu, z ktorej sa napájal mostársky stavebný vlak a pri práci aj všetky potrebné elektrické náradia a zariadenia. Mostný obvod Košice, zložka Železníc Slovenskej republiky, ktorej poslaním je okrem iného najmä starostlivosť o železničné mostné objekty, vozeň posledný krát nasadil v prevádzke pri oprave železničného mosta ponad Váh pri Strečne v roku 2015. Už vtedy sa dostal aj do pozornosti zamestnancov podnikového železničného múzea a bolo len otázkou času, kedy skončí v zbierkovom fonde múzea. V priebehu roka 2020 sa dohodlo vedenie múzea a Mostného obvodu na prevode vozňa a 5. novembra došlo k jeho presunu do Bratislavy do depozitára, kde bude čakať na zreštaurovanie, už ako historický železničný artefakt.

Železničné múzeum má v zbierke skoro 2300 artefaktov, z toho je 561 zbierkových predmetov a 285 vozidlového charakteru (rušne, vozne, koľajové žeriavy, traťové stroje, dreziny a koľajové vozíky). Viac informácií o múzeu a jeho zbierkach nájdete na www.zeleznicnemuzeum.sk.

 

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img