Pred 40 rokmi skončila bežná prevádzka parných rušňov na Slovensku

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

ŽSR |MM| V sobotu 17. októbra 2020 uplynie presne 40 rokov od momentu, kedy bola slávnostnou jazdou parného vlaku z Bratislavy cez Galantu a Trnavu do Leopoldova, ťahaného parným rušňom 556.036, ukončená pravidelná prevádzka parných rušňov na Slovensku. Od tohto momentu mali byť postupne administratívne zrušené a zlikvidované všetky parné rušne a definitívne nahradené motorovými a elektrickými rušňami a motorovými vozňami. Našťastie, už v tom momente bolo vďaka niekoľkým osvieteným predstaviteľom vtedajších železníc a dobrovoľníkom zachránených niekoľko zástupcov najväčšej ikony železníc – parného rušňa.

Parný rušeň 556.036, prezývaný Štoker, je jeden z tých šťastnejších, ktorý sa podarilo zachrániť pred plameňmi autogénu. Po skončení prevádzky parných rušňov sa stal súčasťou zbierok podnikového múzea železníc na Slovensku, dnešného Železničného múzea Slovenskej republiky. Vďaka šikovnosti dobrovoľníkov z občianskeho združenia Spolok Výhrevne Vrútky je rušeň stále funkčný a dokáže ťahať vlaky rovnako ako pred 40 rokmi“, uviedol jeho riaditeľ Michal Tunega. Ako dodal, v zbierke  múzea sa nachádza niečo vyše 270 historických železničných vozidiel. Z toho parných rušňov je 35, z nich niekoľko je „živých“, tzn. prevádzkyschopných, niektoré sú obnovené len vzhľadovo, čiže sú vo vystavovateľnom stave, ďalšie sa podrobujú náročným opravám do prevádzkyschopného stavu a zvyšné čakajú, kým na nich príde rad a tiež budú opravené.

Pri tejto príležitosti plánovali Železnice Slovenskej republiky, Železničné múzeum Slovenskej republiky v spolupráci s nadšencami z občianskeho združenia Spolok Výhrevne Vrútky jazdu neverejného spomienkového vlaku na trati Bratislava – Pezinok – Trnava – Leopoldov. Vlak mal ťahať ten istý rušeň ako pred 40 rokmi v prípade poslednej jazdy parného vlaku. Podujatie s názvom Kráľovná železníc neodišla sa kvôli aktuálnej situácii neuskutoční. Parný vlak v rovnakej trase by opäť odtiahol Štoker 556.036 a na výstave v Leopoldove by sa predstavili živé parné rušne, tentokrát po 40 rokoch už aj vo funkcii kultúrnej a osvetovej.

Prvý parný vlak prešiel územím Slovenska 20. augusta 1848. Železničná trať vychádzala z Marcheggu na krajinskej hranici medzi Rakúskom a Uhorskom. Bol na nej celý rad náročných stavebných diel, napríklad Lamačský prielom, Červený most, tunel pri Bratislave či veľký most cez Moravu. Parnému rušňu – fenoménu 19. storočia a prvej polovice 20. storočia na železnici, začala v 50-tych rokoch postupne rásť konkurencia v podobe kvalitných elektrických lokomotív. Prevádzka parných rušňov a slávnostne rozlúčenie sa s nimi na Slovensku sa uskutočnilo na bývalej Východnej dráhe dňa 17. októbra 1980. Zaujímavosťou je, že slávnostný vlak 17. októbra 1980 musel byť operatívne odklonený cez Galantu, nakoľko v ten deň skoro ráno došlo na stanici v Pezinku k vážnej nehode nákladného vlaku s nákladnými vozňami, ktoré ušli od iného vlaku a plánovaná trať Bratislava – Pezinok – Trnava – Leopoldov bola neprejazdná.

 

- Inzercia -
  1. Dlhy kus zivota som prezil na Krasnej, s vyhladom z okna domu na zeleznicu. Ako dieta si pamatam na beznu premavku parnych lokomotiv po trati. Jedinecnost danej chvile sme si samozrejme neuvedomovali.

    Po pare pre dnesnu dobu romantickej, dosla doba huciacich dizel elektrickych lokomotiv a nasledne elektriky. Vyvoj nezastavime…

  2. Na slovensku sa vyvoj podarilo celkom dobre spomalit, co sa tyka zeleznic tak min 40 rokov pozadu, staci pozriet do svajciarska alebo vychodnej azie… A seredska zeleznicna sranica vyzera ako z cias ked sa odtial zidia posielali do vyhladzovacich taborov, nakomplet osrata od lastoviciek.

  3. Tak pri jazde v nasich vlakoch mam casto pocit, ze vyvoj sa zastavil…a je jedno aka lokomitiva ten vozen taha, ten diskomfort je rovnaky ako pred 40. rokmi

  4. Anonym 17. októbra 2020, 13:40
    Myslím že Miloš Majko to napísal technicky presne. Ale myslím, že tebe nejde do učí slovné spojenie dízel (diesel) elektrické, a že si myslíš že rušeň je buď dieselový alebo elektrický. Jedná sa o dieselový rušeň s elektrickým prenosom výkonu. Dieselový motor, napr. 6 alebo 12 valec poháňa svojou mechanickou energiou trakčné dynamo (generátor), ktoré vyrába elektrický prúd na pohon elektrických trakčných motorov, umiestnených na osiach dvojkolesí rušňa. A to, že takýto dízel hučí, je samozrejme jasné. Pekný večer.

  5. Sergej bol zvlášť hlučný pri rozjazde, býval som asi 250 metrov od navestidla rozjazd spôsoboval vybracie,porcelan v kredenci jemnúčko drnčal. Sergej bol naftožrut mal dvojtakny diesel motor.

  6. Anonym 17. októbra 2020, 13:40 – nie, nebudem Vam vysvetlovat veci patriace k vseobecnemu prehladu a nahradzat to, co zanedbal iny a hlavne Vy. Pytajte sa rodicov, alebo si chodte pytat skolne na ZS…

Pridať komentár

Zadajte svoj komentár!
Zadajte vaše meno

- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články