Ministerstvo ani do 21. 9. nerozhodlo – RegioJet musel začať s prípravami na ukončenie prevádzky na trase Bratislava – Komárno v decembri 2020

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

RegioJet |MM|   Ani do 21. 9. nezverejnilo ministerstvo dopravy žiadnu informáciu o tom, ako bude zabezpečená prevádzka vlakov na trase Bratislava – Komárno od 13. 12. 2020, kedy vyprší stávajúca zmluva s dopravcom RegioJet.

Aby RegioJet dodržal zákonné lehoty, musel začať kroky spojené s ukončovaním prevádzky na tejto trase ku dňu skončenia zmluvy 12. 12. 2020. Týka sa to najmä príprav na hromadné prepúšťanie zamestnancov. To má jasný zákonný postup – musí sa najprv prerokovať so zamestnancami, potom oficiálne nahlásiť na úrad práce a až po 30 dňoch, pokiaľ úrad práce nestanoví inak, môže začať plynúť výpovedná lehota.

RegioJet opakovane žiadal ministerstvo dopravy, aby rozhodlo najneskôr do 15. 9. Opakovane upozorňoval na to, že po tomto termíne musí začať s krokmi, ktoré vyžaduje zákon v súvislosti s ukončením prevádzky a nebude už možné garantovať ďalšie zaistenie prevádzky.

Ministerstvo do dnešného dňa žiadne rozhodnutie neprijalo a necelé 3 mesiace nie je jasné, ako bude na trase Bratislava – Komárno od 13. 12. zabezpečená doprava.

Kritická situácia na trase Bratislava – Komárno vznikla preto, že ministerstvo sa oneskorilo vo všetkých termínoch, ktoré sa týkali súťaže na nového dopravcu po ukončení zmluvy s RegioJetom. Termín ukončenia zmluvy je pritom známy 10 rokov.

Súťaž bola ministerstvom dopravy vyhlásená neskoro, podmienky boli nastavené tak, že žiadny z dopravcov sa do nej nemohol prihlásiť a po jej neúspechu ministerstvo do dnešného dňa nerozhodlo o ďalšom postupe.

RegioJet je pripravený urobiť maximum

RegioJet je pripravený urobiť maximum pre riešenie ďalšieho postupu. Sme pripravení koordinovať kroky s dopravcom, ktorý bude na trati jazdiť od 13. 12. – a to vrátane dohody o prevzatí trás, o koordinácii postupu voči zamestnancom, či prípadnom využití vhodného vozového parku – ako sú napríklad poschodové súpravy, bez ktorých nie je možné zaistiť dostatočnú kapacitu na najmä ranných špičkových spojoch.

Vzniknutá situácia vnáša neistotu do veľa oblastí – okrem cestujúcich a zamestnancov, sú to oblasti, ako je napríklad využívanie cestovných dokladov Bratislavskej integrovanej dopravy, celková prepravná kapacita (v rannej špičke prepravujú vlaky viac ako 700 cestujúcich na jeden vlak), či výška dotácií, ktorú štát bude za riešenie v tejto krízovej situácii platiť.

Celkový časový súhrn:

RegioJet v rokoch 2018 a 2019 opakovane upozorňoval ministerstvo dopravy na nutnosť skorého vyhlásenia súťaže na nového dopravcu – a to najmenej 15 mesiacov pred ukončením zmluvy s RegioJetom 12. 12. 2020.

Podmienky súťaže zverejnilo ministerstvo neskoro – až 31. 12. 2019 – teda iba 11,5 mesiacov pred ukončením zmluvy.

RegioJet kvôli tomu nemohol v súlade so zmluvou o prenájme v riadnej lehote potvrdiť ďalší prenájom nízkopodlažných klimatizovaných vozidiel. O tejto skutočnosti vopred informoval ministerstvo dopravy.

Súťaž skončila neúspechom, podmienky nemohol splniť žiadny z uchádzačov.

V marci 2020 po neúspechu súťaže ponúkol RegioJet ministerstvu s ohľadom na potrebu núdzového zaistenia prepravy na ďalšie dva roky variant dočasného zaistenia prevádzky vozidlami, ktoré má RegioJet k dispozícii (motorové súpravy 628 a poschodové vozne). Prioritou bolo dočasné zaistenie prepravy cestujúcich do toho, kde na trati začne fungovať dopravca, ktorý bude vyhlásený z nového kola súťaže.

RegioJet opakovane ministerstvo informoval, že bohužiaľ nemá inú možnosť, zaistenia prevádzky, a že rozumie tomu, že ministerstvo rokuje aj s inými dopravcami s ohľadom na závažnosť situácie.

Do 15. 9. ministerstvo nijako nerozhodlo o tom, ako bude zaistená prevádzka na trati Bratislava – Komárno od 13. 12. 2020, kedy sa skončí zmluva s dopravcom RegioJet.

V tejto situácii – s ohľadom na zákonné lehoty – musel RegioJet spustiť prípravy na ukončenie prevádzky k 12. 12. 2020.

- Inzercia -
  1. Ministerstvo dopravy oznámilo, že duo štátnych dopravcov bude jazdiť za o niečo nižšiu dotáciu, než v posledných rokoch poberal RegioJet.

    Ministerstvo dopravy pod vedením Andreja Doležala (Sme rodina) oznámilo, kto bude od polovice decembra jazdiť na linke Bratislava – Komárno. Súkromný RegioJet plánuje nahradiť duom štátnych dopravcov – rakúskymi spolkovými dráhami ÖBB a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).

    V tlačovej správe sa ministerstvo dopravy pochválilo, že dopravu na tejto čoraz dôležitejšej trati zabezpečí „spojenie dvoch stabilných národných dopravcov“.

    „Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu, a rozsah výkonov bude zachovaný,” povedal minister Doležal.

  2. Bude to koniec osobnej prepravy cestujúcich po železnici na trati BA – Komárno? Zdá sa, že v neschopnosti úradníkov z predchádzajúcej vlády “úspešne” pokračujú aj tí, čo teraz vládnu. Bude posledný vypravený vlak 12.12.20 z Komárna do BA viezť Matoviča do zabudnutia?

  3. Pre dementa s.i.n – keby si dobre cital, tak zistis, ze sutaz sa mala vyhlasit 15 mesiacov pred 12/2020. Kto tu vtedy vladol? Matovic? Do zabudnutia ide fico, a to rychlejsie ako som si myslel.

  4. Anonym 22. septembra 2020, 8:15 Ako si vysvetľuješ čo som napísal:
    “Zdá sa, že v neschopnosti úradníkov z predchádzajúcej vlády…”? Kto je tu dement zistíš ak si uvedomíš že od 20. marca uplynulo 6 mesiacov, a stav je rovnaký ako 20. marca. Rýchlo si kúp nové ružové OĽANO okuliare, lebo už ich nebudú dlho predávať.

  5. ten 20.marec je tvoj cierny den, este sa ti o nom budu dlho snivat strasidelne sny, prajem ti pokojny spanok…

Pridať komentár

Zadajte svoj komentár!
Zadajte vaše meno

- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články