Irán zaujal, očaril a prekvapil zároveň. Časť II. – víza sme dostali, no vojenský konflikt v Perzskom zálive sa očakáva každým dňom

- Inzercia -
- Inzercia -
- Inzercia -

Leto 2018. Prichádza mi e-mailová ponuka na neskutočne výhodnú akciu ukrajinských aeroliniek na letenky do hlavného mesta Iránu, Teherán. Letí sa síce v lete 2019, teda o rok, no vzhľadom na cenu a môj záujem vidieť túto krajinu letenku bez váhania kupujem. Samozrejme nie sám. Na rovnaký termín ju kupuje aj kamarát Peter (spoločne máme za sebou Kazachstan, Ukrajinu, Gruzínsko, Arménsko, Azerbajdžan, Náhorný Karabach, Litvu, Lotyšsko, Estónsko a fínske Helsinky), o deň neskôr odlieta Miky žijúci v Londýne a asi o týždeň neskôr má termín odletu Miro, Lívia, Magda a Dušan. Vzhľadom na skúsenosti s vybavovaním víz v minulosti (vzdal som to pri informácii z ambasády v Prahe, že novinárom víza neudeľujú), veľmi v úspech neverím a preto túto cestu vypúšťam prakticky až do jari 2019, kedy sa venujem úplne iným aktivitám a cestovaniu do iných destinácií.

Je jar 2019 a oprašujem staré plány a zakúpené letenky do Iránu. Napriek výrazne zhoršenej bezpečnostnej situácii a hroziacemu vojenskému konfliktu v Perzskom zálive a už spomenutým negatívnym skúsenostiam z minulosti, cestu beriem vážne no tak z 50% a spolu s kolegami doťahujeme detaily. Druhá skupina sa chce vydať do vnútrozemia krajiny a navštíviť všetky klasické a v minulosti turistami veľmi vyhľadávané pamiatky. Naša skupina na základe môjho návrhu uprednostňuje strategické mesto na brehu Perzského zálivu s najvýznamnejším prístavom v Iráne Bandar Abbás. Peter dokladá návštevu ostrova Qeshem nachádzajúci sa priamo vo vodách Perského zálivu, čo mimoriadne dobre dopĺňa plán cesty a ešte zatraktívni celý pobyt. Zároveň kupujeme letenky do Kyjeva a späť. Tieto termínovo vychádzajú tak, že aj pred odletom do Iránu aj po prílete v Kyjeve strávime jeden deň a jednu noc.  Končí školský rok a začína sezóna. Nič nechceme nechať na náhodu a preto víza nežiadame priamo na Iránskej ambasáde ale prostredníctvom špecializovanej agentúry. Cena sa síce zdvíha o viac ako 100%, no vidíme to ako jedinú šancu mať akú takú šancu (istotu), že víza dostaneme. Napriek tomu, že kompletná logistika je zabezpečená a vyplatená vrátane šiestich leteniek a poplatkov za víza, ja za seba stále neverím, že ambasáda odignoruje moje novinárske aktivity (držbu medzinárodného novinárskeho preukazu neutajím) a vízum mi udelí.

Sú dva dni pred odletom do Kyjeva. Agentúra nás kontaktuje s tým, že si máme vyzdvihnúť pasy s vízami, ešte v ten deň idem do Bratislavy, prinášam pasy pre obidve skupiny a na každú osobu vytlačené elektronické víza. Na druhý deň nás teda čaká odlet do Kyjeva. Začínam študovať, čo to vlastne v Teheráne, v Bandar Abbás a na ostrove Qeshem máme možnosť vidieť. Stále sa mi nechce veriť, že Irán nakoniec dáme.

Bezpečnostná situácia v Iráne sa podľa medializovaných informácií rapídne zhoršila. V Bandar Abbás sú ukotvené britské tankery zadržané Iránom a Veľká Británia Iránsky tanker stále zadržiava v Gibraltari. Prezident USA Trump a Európski politici majú plné ústa hroziaceho konfliktu. V Perzskom zálive operujú americké vojnové lode doprovádzajúce lietadlovú loď pripravenú na prípadný ozbrojený konflikt, ktorý má podľa medializovaných informácií hroziť každým dňom.

Priznávam, prvý krát v živote mám z nastávajúcej cesty tak trochu obavy. Pociťujem niečo, čo ma obišlo v prípade mojich ciest na Donbas, či do Náhorného Karabachu. Predsa len, nebude táto cesta úplne iná?  Predsa len Irán a hroziaca vojna…

Medializovaným informáciám a výstrahám na zdržanie sa akýchkoľvek ciest do Perzského zálivu na základe osobných skúseností až tak veľmi neverím. Telefonicky sa informujem na Ministerstve zahraničných vecí – akúkoľvek cestu do Iránu neodporúčajú.

Rozhodujem sa. Idem a ako určitý poistný krok vykonávam registráciu na stránke Ministerstva zahraničných vecí s uvedením dátumov, kedy a kde sa v Iráne budem nachádzať a koho v prípade problémov je potrebné kontaktovať.

O niekoľko dní teda budem v Iráne a dobrodružstvo má začať. To, že najväčšie problémy z takmer dvojtýždňovej cesty začnú už pri odchode vďaka národnému dopravcovi na Slovensku ešte netuším …

– – –

Grafiku na logo expedicie a pohyblivý banner vyhotovil Dušan Ščepka. Ďakujeme.

- Inzercia -
  1. Tieto články , a priložené fotografie sú naozaj veľmi zaujímavé . Mám pocit , že cestujem s vami. Rád sa pozriem na všetko, čo na tému cestovanie pridáte. Ďakujem

  2. Pravda je len jedna 22. mája 2020, 19:34 – srdecna vdaka. Dokoncujem druhu cast cestopisu – toto boli len pripavy na cestu. Prichadza utrpenie na ceste do Bratislavy, cesta do Kyjeva, Kyjev a cesta – let do Iranu.

    Tam budu zaujimave fotografie. No a nasledne v samotnom asi 20 milionovom Teherane, v Bandar Abbas a v Persko zalive.

    Je skoda, ze Iran je pre beznych turistov strateny mozno znovu na 10 rokov. Dovody uvidite onedlho…

  3. Miloš, tiež si rád prečítam všetko zo zaujímavých destinácií, ktoré ste navštívili. Dúfam, že raz to všetko vydáte knižne aj s fotomateriálom. Držím palce.

  4. 30, 126°C v tieni 23. mája 2020, 8:11 – dakujem, desiatky reportazi najdete tu: http://www.naEXpediciu.sk.

    V sucasnosti aj tento cestovatelsky portal prechadza na novy redakcny system, co je pri tisicoch clankov a stovkach tisic fotografii nie lahky proces.

    Snad dnes pojde von dalsia cast Iranu…

Pridať komentár

Zadajte svoj komentár!
Zadajte vaše meno

- Inzercia -
- Inzercia -

Ďalšie články