Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | SOL archív | Reportér 24

Najhoršia je mlčiaca väčšina
Označenie inzercie
Sereď Online

ISSN 1337-8481   Dnes je 18. 12. 2017, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Prenájom priestorov na podnikanie
Označenie inzercie
Ponuka práce
Označenie inzercie
ZARAZ Jazyková škola
Označenie inzercie
Afrikola
Označenie inzercie
Zaraz - jazykova skola
Označenie inzercie
Wifina - internetove pripojenie pre verejnost
Označenie inzercie
ZARAZ Jazyková škola
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Expedicia 100. vyrocie VOSR Petrohrad
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
FOTO
Označenie inzercie
ŠKOLA DEMOKRACIE
Označenie inzercie
EXPEDICIA BALKAN 2014
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
Lekáreň
Údaje o lekárskej službe na dnešný deň nie sú dostupné.

Kino Nova
Múzeum Sereď
Farnosť Sereď
Označenie inzercie
Historické fotografie
Sereď
Označenie inzercie
Linky
Videá

Na železniciach prevládol opäť populizmus ?

Peter Novoveský  |  Keď Premiér Fico v auguste 2014 na snemovaní strany SMER zverejnil jedno vysoko populistické opatrenie v železničnej doprave, ktorým mali byť tzv. vlaky zadarmo pre určité skupiny našich spoluobčanov, predpokladalo sa, že už ďalšie takéto „odborné“ opatrenia nebudú. Lenže, chyba lávky. Po ostatných voľbách, po príchode novej koaličnej vlády sa však situácia s populizmom na železniciach opäť opakuje. Predseda SNS a predseda NR SR pán Danko začal plniť svoj predvolebný sľub, keď povedal: „Tie žlté vlaky musia zmiznúť“. Tými žltými vlakmi myslel súkromného prepravcu pána Jančuru s jeho vlakmi RegioJet,  ktoré jazdili na Trati Bratislava – Košice.

Musíme si pripomenúť, že RegioJet začal najprv jazdiť svojimi vlakmi na trati Bratislava – Komárno a od platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy 14. decembra 2014, kedy štátny dopravca Železnhičná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila prevádzku IC vlakov na úseku Bratislava – Košice, začali žlté IC vlaky RegioJet jazdiť aj na tejto trati tromi pármi IC vlakov. Po vyše dvoch rokoch tejto prevádzky sa dá pozitívne hodnotiť príchod tohto súkromného prepravcu na naše železnice. Kultúra cestovania sa podstatne zvýšila a aj cena cestovného lístka išla citeľne dole oproti cene lístka u štátneho dopravcu. Cena cestovného lístka RegioJetu z Bratislavy do Košíc stála zhruba 18,70 Eur, teda toľko, ako cena cestovného lístka v obyčajnom rýchliku ZSSK na tejto trati. Cestujúca verejnosť si aj preto tieto IC vlaky RegioJet obľúbila a pochvaľovala. Cesta trvala 5 hodín a 11 minút a vlak zastavoval v 11 staniciach.

Prakticky však od svojho založenia štátny železničný dopravca (13. decembra 2004) bol svojimi IC vlakmi na trati Bratislava – Košice stratový (asi vo výške 5 miliónov Eur), preto boli tieto vlaky ministrom Počiatkom zrušené.

Teraz však tieto stratové IC vlaky začína ZSSK na príkaz predsedu Danka opäť prevádzkovať. Obnovenie prevádzky IC vlakov štátnym železničným dopravcom bol jednoznačne politickým a hlavne populistickým krokom predsedu SNS Danka i napriek tomu, že odborníci rátajú s ich opätovnou stratou až do výške niekoľko miliónov Eur. Preto dnes správne tvrdia renomovaní ekonómovia, že v tomto prípade ideológia nemôže diktovať ekonomickým zákonom svoje predstavy.

Nakoľko IC vlaky pána Jančuru na trati Bratislava – Košice neboli až tak ziskové a opätovným návratom štátneho dopravcu ZSSK so svojimi IC vlakmi na túto trať, došlo k ekonomicky nerovnovážnemu stavu, preto sa pán Jančura rozhodol svoje vlaky na trati Bratislava – Košice od 1. februára 2017 neprevádzkovať. Ďalším dôvodom odchodu RegioJetu z tejto trate je fakt, že ZSSK dostáva každoročne zo štátneho rozpočtu približne 220 miliónov Eur ako náhradu na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, lenže súkromný dopravca RegioJet takúto dotáciu nemá a preto sa dostal do ekonomickej nevýhody.

Po odchode súkromných IC vlakov pána Jančuru na trati Bratislava – Košice sme svedkami toho, že štátny dopravca ZSSK stanovil cenu cestovného v IC vlakoch zhruba na úroveň 19,70 Eur, pričom ceny cestovného v bežných rýchlikov na tejto trati sú na úrovni 18,70 Eur. Tak dôjde k tomu, že všetci tí cestujúci na trati Bratislava - Košice, ktorí nie sú cestujúci podliehajúci výhodám cestovania zadarmo prejdú na IC vlaky a v ostatných rýchlikoch pocestujú hlavne zľavnení cestujúci (dôchodcovia a študenti),  čo len prehĺbi finančnú stratu štátneho dopravcu, keďže sa absolútne nepokryjú ani jeho základné výdavky na prevádzku týchto vlakov. Ďalším finančným výdavkom štátneho dopravcu bude to, že bude musieť dokúpiť do týchto novozavedených IC vlakov (od 1.februára 2017 sú to štyri páry) renovované vozne zo ŽOS Vrútky, ktorý každý jeden stojí zhruba 1,5 milióna Eur, pričom napríklad vozne IC vlaku pána Jančuru stoja len zhruba 1 milión Eur. Nakoľko vlastníkom ŽOS Vrútky je pán Móric, ktorý má veľmi blízky vzťah k SNS, tak by sme mohli z tohto vydedukovať určité súvislosti. Veď sme predsa na Slovensku a vieme, ako sa to s tými „našimi“ robí. V neposlednom rade, bude musieť ZSSK zabezpečiť aj nové hnacie vozidlá pre tieto IC vlaky, špeciálne pre rýchlosť na vysokorýchlostnom koridore 160 km/hod., ktoré tiež stoja niekoľko miliónov Eur. Nakoniec na tento populistický krok doplatia aj samotní zamestnanci železníc. Zostane im totiž z toho balíka zo štátneho rozpočtu menší krajec. Preto sme už dnes svedkami toho, že pri teraz prebiehajúcom kolektívnom vyjednávaní železničných odborárov so zamestnávateľom, ktorý žiadajú zvýšenie miezd o 8%, nedošlo k dohode, a preto odborári dňa 22. decembra 2016 vstúpili do štrajkovej pohotovosti.

Môžeme teda jednoznačne skonštatovať, že tak, ako rozhodnutie premiéra Fica z roku 2014 o vlakoch zadarmo pre určité skupiny občanov, tak aj rozhodnutie predsedu Danka o obnovení prevádzky štátnych IC vlakov spôsobí ZSSK nemalé finančné straty, ktoré samozrejme zaplatíme my všetci z našich daní. Predsa, pri prevádzkovaní vlakov RegioJet na trati Bratislava – Košice, všetky výdavky na ich prevádzku znášal vlastník Jančura a teraz všetky tieto výdavky prešli na ZSSK, teda vlastne na štát.

A samotný odchod vlakov IC pána Jančuru RegioJet na trati Bratislava – Košice bude mať tiež svoj dopad, okrem straty konkurenčného prostredia v osobnej železničnej doprave, aj na úroveň cestovania, služieb vo vlaku a samotnej kultúry cestovania.

 

 

Peter Novoveský

Autor bol štyridsať rokov zamestnancom železníc, pôsobí v strane Šanca v Sekcii doprava.


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹
shelley | 05-04-2017 22:04:14
Svatá prostoto!
Halo | 05-04-2017 12:37:27
No zatiaľ ešte nie som vo vyšetrovacej väzbe,aby som Vám odpovedal na takýto spôsob komunikácie.Ale niečo Vám prezradím,na Slovensku som skoro stále,a cestujem výlučne vlakom.Zeleznice sú štátne skoro na celom svete a tiež sú skoro na celom svete stratove.Ako určite viete,štát musí zabezpečiť pre obyvateľov infrastrukturu,a mobilita obyvateľov je na prvom mieste.Tuna nie je priestor na nejaké komerčné boje o cestujúcich.A ,to že dôchodcovia majú nárok na bezplatné cestovanie,nato by ste mali byť hrdý.Je to sociálna vymoženosť,ktorú nám v zahraničí závidia.Ale aj všade na svete existujú súkromné spoločnosti,ktoré z ďaleká nemaju takú také trate,ako napr. na Slovensku.Uroven cestovania je na Slovensku dobrá.Nelisi sa ničím výraznejším napr od Nemecka.A pretože Vy ste nejakým spôsobom zaviazaný RJ.,to neznamená,že máte zase vo všetkom pravdu.A teraz mi odpovedzte Vy na jednu otázku.Cim môže byť železnica populistické? Už ten názov je nenormálny.
Registrovaný Miloš Majko Miloš Majko | 05-04-2017 11:25:19
Hallo | 05-04-2017 11:13:36 | - Clanok podpisaneho cloveka praujuceho na zeleznici 40 rokov ste vyhodnotil ako populisticky z dalekej cudziny. Na zaklade coho?

Prosim, odpovedzte na tieto otazky:

- ako dlho NEzijete na Slovensku
- kedy ste naposledy cestoval vlakom po Slovensku
- kedy ste bol na Slovesnku naposledy a ako dlho
- ake je Vase povolanie
- akee su Vase osobne skusenosti so zeleznicami na Slovensku, v Nemecku a inych krajinach
- co konkretne na clanku povazujete za populizmus a na zaklade coho

Prosim, odpovedzte konkretne, citatelov urcite zaujimaju dovody, na zaklade akych ste tak jednoznacne ohodnotil stanovisko 40 rokov na zeleznici pracujuceho zelezniciara.

Dakujem.
Hallo | 05-04-2017 11:13:36
Jedine,čo je populistické je tento článok!

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Optik MORVAY AKCIA
Označenie inzercie
Reklamna plocha - bannerovy pruzok
Označenie inzercie
Pridať komentár
iLieky
Označenie inzercie
Reklamna plocha - bannerovy pruzok
Označenie inzercie
Reporteri
Označenie inzercie
Direct real Norea - REALITY
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Papiernictvo Kizze
Označenie inzercie
LIDL
Označenie inzercie
Kominar DUBA
Označenie inzercie
LED ARENA
Označenie inzercie
Autopožičovňa Sereď
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
Sereď, Slovensko
Oblačno
-3°
I
92%
Západ 8 km/h
08:34
16:59

Pon

H

2°/-3°

Uto

B

1°/-4°

Str

H

0°/-3°

Vyhľadávanie
Posledné komentáre
KomentárOdpocivaj v pokoji Pred 5 hodinami:
Mimoriadna udalosť v obci Opoj: Policajti PMJ museli použiť služobnú zbraň, jeden z podozrivých streľbu neprežil
Komentárseredan Pred 7 hodinami:
Muž, ktorý sa mal sa vyhrážať policajtom po zákroku v Opoji smrťou sa prihlásil sám na polícii
Komentártomáš Pred 7 hodinami:
"Pochod čertov" v Piešťanoch - vyjadrenie organizátora
KomentárPeter Pred 7 hodinami:
Prečo sú čerti škaredí? Môj názor na "spestrenie" Vianočných trhov
KomentárTo nemyslite vážne ? Pred 8 hodinami:
Videozáznam z 9. zastupiteľstva v obci Šoporňa
KomentárIgor Lehocký Pred 9 hodinami:
Zomrel bývalý tréner seredských futbalistov Tibor Meszlényi
Komentárxxxxx Pred 9 hodinami:
Mikuláš rozsvietil vianočný stromček
KomentárOBČAN Pred 10 hodinami:
Domové prehliadky vykonané pravdepodobne v súvislosti s incidentom, pri ktorom bol zastrelený Ján G. z Vinohradov nad Váhom
KomentárVlado Pred 14 hodinami:
Nútené práce uložené Mestom Sereď príslušným VZN napadol JUDr. Ladislav Skubeň na Generálnej prokuratúre
Komentármiroslav Pred 15 hodinami:
Nadránom v obci Opoj polícia vykonala zákrok proti podozrivým z trestnej činnosti, pri ktorom bol zastrelený Ján G. zo známej "bankomatovej mafie". - AKTUALIZOVANÉ
KomentárAnonym Včera:
Podnikateľ exposlanec Marián Sidor patrí medzi žiadateľov o zmenu územného plánu. Vo videu predstavuje ich zámer na ubytovanie stoviek až tisícov pracovníkov v areáli bývalej NHS
Komentárvideo Včera:
Šintavská "celebrita" Holička utekal aj pred kamerou a otázkami redaktorky TV Markíza - v REFLEXe na TV už dnes popoludní
KomentárObcan 333 Včera:
Poslanci začali rokovať - bod o zmene Územného plánu mesta bude o 13:00 hodine - AKTUALIZOVANÉ
Komentárreflex relacia Včera:
Starosta Holička pred redaktorkou TV Markíza zbabelo ušiel
Komentárgulak Včera:
"Pochod čertov" v Piešťanoch v nedelu asi nebude. Poslanci tvrdia, že "postavy demonov posobia velmi realisticky" a je to tiež "otazka bezpecnosti a ochrany pred ujmou psychickou ci fyzickou"
KomentárTyrone Predvčerom:
Adrian Macho sa oficiálne ujal vedenia obce Šoporňa
KomentárLen 4tisic? Predvčerom:
Väčšinu poslancov MsZ a primátora Tomčányiho diskusia o veciach verejných pre občanov nezaujímala.

Na Expediciu - cestovateľský portál
Označenie inzercie
TPX-NET
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Bottom panel

© SeredOnLine.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na SeredOnLine.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign